Emoties hebben we allemaal, en ze zijn ook essentieel voor een betekenisvol leven. Het kan soms best lastig zijn om te interpreteren welke emotie je voelt, en het ervaren van de emotie is ook niet altijd fijn. Lees in deze blog meer over de achtergrond van emoties.  

Wat is cognitie?  

Cognitie is het vermogen om kennis te verwerven en te begrijpen wat deze kennis is. Je doet dit via je zintuigen, en verwerkt vervolgens de informatie door te denken. Cognitie ontwikkelt zich gedurende je leven. Een volwassene heeft betere cognitieve vaardigheden dan een kind. Hoe goed je cognitie is, is afhankelijk van bijvoorbeeld je geheugen of de ervaringen die je hebt meegemaakt. Een goede cognitie kan je helpen bij je probleemoplossend vermogen en je besluitvorming. Cognitie gebruik je eigenlijk de hele dag door. Je communiceert met mensen, lost problemen op en ervaart emoties.  

Hoe ervaren en interpreteren we emoties?  

Cognitie speelt dus een rol bij onze emoties, bijvoorbeeld in hoe we emoties herkennen en hoe we ons uiten naar anderen. Een aantal aspecten van de relatie tussen emotie en cognitie zijn:  

Cognitieve beoordeling: hoe we een gebeurtenis beoordelen en wat onze verwachting was van deze gebeurtenis, heeft invloed op onze emotie. Als je bijvoorbeeld een gebeurtenis als dreigend interpreteert, kan dit een angstig gevoel opwekken.  

Cognitieve dissonantie: dit treedt op wanneer iemands overtuigingen en het gedrag niet overeenkomen. Dit leidt vaak tot spanning, wat weer schuldgevoelens of ongemak kan creëren. Om deze vervelende gevoelens te verminderen passen mensen vaak hun overtuigingen aan, zodat het past bij hun gedrag.  

Emotionele etikettering: cognitie speelt een rol bij het benoemen van de emotie die je voelt. De naam die je aan een emotie geeft heeft invloed op de manier waarop je de emotie ervaart.  

Cognitieve herinterpretatie: mensen kunnen hun perceptie van een situatie aanpassen door het te herinterpreteren. Dit kan ook de emotionele respons veranderen. Door jezelf positief aan te moedigen kun je angst bij jezelf verminderen.  

Attributietheorie: deze theorie onderzoek hoe mensen oorzaken toeschrijven aan een gebeurtenis en welke invloed dit heeft op de emoties. Je kunt het bijvoorbeeld toeschrijven aan situationele kenmerken, of aan vaste persoonlijkheidskenmerken. Dit kan invloed hebben op bijvoorbeeld zelfwaardering.  

Hoe kan jij je emoties beïnvloeden?  

Gedurende de dag ervaren we tal van emoties. Sommige emoties zijn fijn. Je kunt bijvoorbeeld blij worden als je partner een bosje bloemen voor je heeft gekocht. Je kunt ook vervelende emoties zoals, verdriet, eenzaamheid of angst voelen.  

Gelukkig ben je als mens in staat om je controle uit te oefenen op je emoties. Wanneer je je somber voelt, kun je iets gaan doen waar je gelukkig van wordt. Wanneer je je boos of angstig voelt, kun je met de hulp van schrijftherapie je gevoelens van je afschrijven. Als je je onzeker voelt, kun je proberen om elke dag drie dingen op te noemen die je mooi vindt aan jezelf.  

Emoties zijn uiterst nuttig voor onze ontwikkeling en om relaties aan te gaan met anderen. Emoties kunnen ook een blijvende negatieve invloed hebben op je stemming. Je kunt je bijvoorbeeld een lange tijd er angstig of somber voelen. Het kan dan fijn zijn om hier met een psycholoog over te praten. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

De rol van geur in de mentale gezondheidswereld: aromatherapie

(28-5-2024)

Aromatherapie, waarbij essentiële oliën worden ingeademd of op de huid worden aangebracht, kan positieve effecten hebben op zowel lichamelijk als mentaal welzij… Lees verder

De impact van ouderlijke druk op hun kinderen: Hoe prestatiedruk hun geestelijke gezondheid kan beïnvloeden

(27-5-2024)

Prestatiedruk kan een negatief effect hebben op je mentale gesteldheid, motivatie en levensgeluk. Verwachtingen van ouders kunnen hierin meespelen. Lees verder

Dialectische gedragstherapie: een krachtige benadering voor emotionele regulatie

(23-5-2024)

Beheers je emoties, verbeter je relaties en bouw een leven dat de moeite waard is met dialectische gedragstherapie. Lees verder

Sociale angst overwinnen: tips en strategieën voor een zelfverzekerd leven

(22-5-2024)

Stap uit de schaduw van sociale angst en omarm je zelfvertrouwen. Lees verder