Iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je een nacht lang geen oog dicht hebt kunnen doen. Je hebt dan misschien hooguit twee uurtjes geslapen die nacht. De volgende ochtend word je wakker en ben je niet vooruit te branden. Gedurende de dag kan je last blijven houden van dit slaaptekort. De volgende nacht zal je dan hoogstwaarschijnlijk wel een goede nachtrust krijgen, dus is er uiteindelijk niet veel aan de hand. Maar wanneer zulke nachten je vaker overkomen, meerdere nachten achter elkaar bijvoorbeeld, kan slaaptekort nare gevolgen met zich meebrengen. In deze blog lees je over hoe langdurig slaaptekort kan zorgen voor schizofrene symptomen, waaronder hallucinaties.  

Slaaptekort

Je zal je vast afvragen waar de grens ligt; vanaf hoeveel uur aan slaaponthouding kunnen schizofrene symptomen op gaan dagen? Hier is geen klaar blijk antwoord op te geven. Dit kan namelijk erg verschillen per persoon en per situatie. Zo is de ene persoon het gewend om minder uur te slapen gedurende een nacht, en zal een slaaptekort bij hen dus ook minder snel problematisch worden. Een ander die erg consistent is in het aantal uur slaap dat hij of zij krijgt, zal eerder problemen ondervinden van slaaptekort. Onderzoek toont aan dat de symptomen op kunnen dagen na minimaal 24 uur aan slaaponthouding.

Schizofrene symptomen

Welke problemen kunnen er dan precies optreden? Onderzoek toont dat, na het manipuleren van de slaapbeperking van proefpersonen, de volgende symptomen kunnen ontstaan:

Bij toenemende uren aan slaaptekort, nemen de symptomen ook toe in intensiteit en frequentie. Waanvoorstellingen en hallucinaties kunnen dan zo intens worden dat ze lastig te onderscheiden zijn van de werkelijkheid. De hallucinaties die kunnen optreden zullen voornamelijk visuele hallucinaties zijn; het zien van iets dat niet echt aanwezig is.

Behandelen

We hebben allemaal slaap nodig om normaal te kunnen functioneren, anders kan dit soort problematiek op gaan treden. Maar we kunnen niet altijd even goed aan het aantal uren slaap komen dat we nodig hebben. Denk hierbij aan nachtdiensten en reizen naar andere tijdszones. Hoe kan slaaptekort dan aangepakt worden om problematiek te voorkomen?

Dit doe je door het het creëren van een gezonde slaaphygiëne. Hier kan je onder andere voor zorgen door  voldoende te bewegen, alcohol en drugs te vermijden, te zorgen voor vaste bedtijden en blauw licht te vermijden. 

Heb je vragen over schizofrene symptomen door slaaptekort? Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen.

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

 

Bronnen: 

Reeve, S. en collega's (2018). Disrupting sleep: the effects of sleep on psychotic experiences tested in an experimental study with meditation analysis. Schizophrenia bulletin, 44(3), 662-671.

Waters F, Chiu V, Atkinson A and Blom JD (2018) Severe Sleep Deprivation Causes Hallucinations and a Gradual Progression Toward Psychosis With Increasing Time Awake. Front. Psychiatry 9:303. doi: 10.3389/fpsyt.2018.00303  

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Zelfontdekking na liefdesverdriet

(15-2-2024)

Liefdesverdriet kan veel negatieve emoties met zich meebrengen, maar een relatiebreuk kan ook de gelegenheid geven tot zelfontdekking. Lees verder

De rol van slaap in emotieregulatie

(1-2-2024)

Onze slaap hygiëne kan veel invloed hebben op hoe we onze emoties ervaren en hoe we emoties van anderen interpreteren. Lees er hier meer over! Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: hoe herken je een opgeleide psycholoog?

(26-1-2024)

Mag iedereen zich een psycholoog noemen? Hoe herken je een opgeleide psycholoog? Lees er hier meer over. Lees verder