Dat een gezonde voeding bijdraagt aan fysieke gezondheid, is algemeen bekend. Maar dat voeding ook van grote invloed kan zijn op de mentale gezondheid is juist wat minder bekend. Mensen voelen zich vaak gelukkig tijdens het eten van voeding waar veel toegevoegde suikers in zitten of die erg vet zijn. Tijdens het eten van pizza, chocolade of iets anders ongezond ervaar je een snelle boost. Dit komt door de toegevoegde suikers die je een verhoogd energielevel geven. Dit is echter maar van korte duur. Daarna dempt ongezond eten je humeur en zorgt het er juist voor dat je energie wordt opgeslokt. Hierdoor zal je eerder last hebben van een negatieve mindset en kan zelfs spijt over het ingenomen voedsel opdagen.  

In de trant van voeding en mentale gezondheid wordt er onderscheid gemaakt tussen 'happy voeding' en 'SAD voeding'. 

SAD voeding 

SAD is een afkorting voor het 'standaard Amerikaanse dieet'. Dit soort voedsel heeft haar naam te danken aan de ongezonde ingrediënten, toegevoegde suikers en kunstmatige chemicaliën die het bevat. Het probleem met dit voedsel is dat je geen verzadigd gevoel krijgt ervan, je blijft dus maar trek hebben. Hierdoor eet je meer voeding en dus ook ongezonde ingrediënten dan nodig is. Wat lastig is aan SAD voeding, is dat je er een dopamine boost van krijgt. Hierdoor kunnen je hersenen verslaafd raken aan het eten van dit soort voeding. SAD voeding zorgt op de langere termijn voor een ongezonde levensstijl waar vermoeidheid, stress en uiteindelijk zelfs een lagere weerstand bij komen kijken. 

Happy voeding 

Happy voeding is dan juist weer voedsel waar we, je raadt het misschien al, een happy gevoel van krijgen. Niet alleen op de korte termijn, maar juist ook op de lange. Dit soort voedsel kenmerkt zich doordat ze gelukstofjes in de hersenen opwekken; namelijk het hormoon serotonine. Dit hormoon is betrokken bij het regelen van je stemming. Voeding heeft dus een effect op de neurotransmitters in je hersenen waardoor dat wat je eet een groot effect kan hebben op je gevoel van geluk en welbevinden.

Het kan echter lastig zijn om gezondere voeding over comfort food te kiezen, vooral wanneer je het al langere tijd gewend bent om te eten. Begin daarom met kleine stapjes. Begin met het geven van een gezonde twist aan je ongezonde maaltijden. Kies bijvoorbeeld voor een groentepizza of stop met het toevoegen van suiker aan je thee. Bedenk daarnaast ook dat het helemaal niet erg is om af en toe iets ongezonds te eten, zolang het maar met mate is. Mindfulness eten kan helpen om te leren met mate te eten.

Wil je graag hulp bij het maken van gezondere keuzes om je mentale welzijn te verbeteren? Psycholoog.nl kan je hierbij helpen. Neem contact met ons op of plan een gratis adviesgespek in. Wij denken graag met je mee. 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

De rol die vermijding speelt bij verschillende psychische problemen

(8-2-2024)

Het vermijden van bepaalde situaties of mensen komt voor bij verschillende psychische problemen. Lees er meer over in deze blog! Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat is het gedragsexperiment?

(10-1-2024)

In de blogserie over cognitieve gedragstherapie leer je alles over dit onderwerp. Lees in deze derde blog alles over het gedragsexperiment. Lees verder

Het Gevaar van Continu Werken

(5-1-2024)

Het kan snel gaan, geen tijd meer over houden voor jezelf. Wat kunnen hier de gevolgen van zijn? Lees verder

Hoe werkt dialectische gedragstherapie?

(11-12-2023)

Wat is dialectische therapie en waar kan het voor worden ingezet? Lees verder