Rouw is iets waar we vroeg of laat mee te maken krijgen. Dit kan een lastig proces zijn dat gepaard gaat met verdriet, angst of trauma. Lees in deze blog enkele tips die je kunnen helpen in je rouwproces.  

De impact van rouw en verlies op de mentale gezondheid 

Elk mens krijgt in zijn of haar leven te maken met verlies van een dierbare. Dit verlies gaat gepaard met een rouwproces. Dit rouwproces kan een grote impact hebben op de mentale gezondheid van een persoon. Het verlies van een dierbare kan zorgen voor gevoelens van depressie en angst, vooral als het verlies plots of traumatisch was. Daarnaast kan je je terugtrekken uit sociale interacties en minder interesse hebben in activiteiten.  

Het kan ook voorkomen dat het verlies van een geliefde gepaard kan gaan met het verlies van identiteit. Iemand kan zich verloren voelen zonder de rol van de persoon die overleden is. Een ander veelvoorkomend gevolg van verlies is een verminderde concentratie en geheugen. In het geval van een traumatisch verlies kan rouw leiden tot symptomen van PTSS.  

7 tips bij rouw en verlies 

  1. Erken je gevoelens: wanneer je een dierbare overlijdt, gaat dit gepaard met verschillende gevoelens. Dit is normaal. Sta jezelf toe gevoelens van verdriet, boosheid, angst of verwarring te ervaren. Deze emoties zijn een natuurlijk onderdeel van de rouw.  
  2. Zorg goed voor jezelf: zelfzorg tijdens een moeilijke periode is extra belangrijk. Zorg ervoor dat je voldoende eet, regelmatig beweegt, goed slaapt en tijd maakt om te ontspannen.  
  3. Zoek steun: het praten met familie en vrienden kan een groot onderdeel zijn van het verwerkingsproces. Voel je niet verplicht om alleen te zijn met je verdriet.  
  4. Wees geduldig met jezelf: een rouwproces is een periode die tijd en geduld vereist. Geef jezelf de tijd en ruimte om te rouwen en wees niet te streng als je slechte dagen hebt, deze horen er ook bij.  
  5. Vindt rituelen en symbolen: deze kunnen je helpen om het verlies te verwerken. Voorbeelden hiervan zijn een gedenkplaats of het bijwonen van een herdenkingsdienst. Ook het hanteren van rituelen die ervoor zorgen dat je je verbonden voelt met de dierbare kunnen helpen.  
  6. Vind steun in gemeenschap: wanneer je het gevoel hebt vast te zitten in je rouwproces, kan het helpen om je aan te sluiten bij een rouwondersteuningsgroep of online gemeenschap. Je kunt hier steun zoeken bij mensen die hetzelfde hebben meegemaakt als jij.  
  7. Zoek professionele hulp indien nodig: als je merkt dat je het lastig vindt om met je verdriet om te gaan of je gevoelens van angst en depressie nemen toe, kan het helpend zijn om hier met een professional over te praten.  

Een rouwproces is complex en voor iedereen zit dit er anders uit. Toch kan het soms helpen om hier ondersteuning van een professional bij te krijgen, als je het gevoel hebt dat je er zelf niet uit komt. Bij Psycholoog.nl hebben we op dit moment geen psychologen in dienst die gespecialiseerd zijn in rouwverwerking. Toch kunnen onze psychologen wellicht iets voor je betekenen. Je kunt vrijblijvend contact met ons opnemen, dan bespreken we de mogelijkheden. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Dialectische gedragstherapie: een krachtige benadering voor emotionele regulatie

(23-5-2024)

Beheers je emoties, verbeter je relaties en bouw een leven dat de moeite waard is met dialectische gedragstherapie. Lees verder

Sociale angst overwinnen: tips en strategieën voor een zelfverzekerd leven

(22-5-2024)

Stap uit de schaduw van sociale angst en omarm je zelfvertrouwen. Lees verder

Vergeet jezelf niet: hoe vind je een balans tussen zelfzorg en zorg voor je kinderen?

(21-5-2024)

Houd je welzijn in balans voor een gelukkiger gezinsleven. Lees verder

Wat is de impact van een miskraam op mentale gezondheid?

(14-5-2024)

Ontdek hoe een miskraam meer is dan een fysieke gebeurtenis en de diepgaande impact ervan op de mentale gezondheid. Lees verder