‘Lachen is gezond’ of ‘lachen is het beste medicijn’ is iets wat je steeds vaker hoort. Vanuit de wetenschap wordt steeds meer bekend dat lachen een krachtig instrument voor het bevorderen van zowel fysieke als mentale welzijn kan zijn. Zo is ook lachtherapie ontstaan, een effectieve benadering om stress te verminderen, emoties te reguleren en het algemeen welzijn te bevorderen. Lees in deze blog meer over de psychologie en de kracht achter lachtherapie.

De wetenschap van Lachen

Wanneer we lachen, gebeurt er veel in ons lichaam. Fysiologisch gezien worden er endorfines vrijgegeven. Dat zijn neurotransmitters die bekend staan om hun pijnstillende en stemming verbeterende eigenschappen. Lachen vermindert ook de niveaus van stresshormonen zoals cortisol, waardoor we ons ontspannen en kalmer voelen. Bovendien stimuleert lachen de bloedsomloop, versterkt het ons immuunsysteem en kan het helpen om spieren te ontspannen. Kortom heeft lachen veel positieve effecten op verschillende aspecten van onze gezondheid.

Lachtherapie als bewustwording

Lachtherapie kan op verschillende manieren worden toegepast, variërend van lachyoga tot lachworkshops en lachmeditaties. In deze sessies worden lachoefeningen en humor gebruikt om lachen op te wekken en de positieve effecten ervan te ervaren. De focus ligt niet zo zeer op humor zelf, maar eerder op het proces van lachen en de fysiologische reacties die het teweeg brengt.

Saskia van Velzens is lachtrainer en geeft zelf ook lachtherapie. In een van haar boeken geeft ze aan het liever een lachsessie te noemen in plaats van lachtherapie. Therapie kan namelijk serieuzer en zwaar voelen, een lachsessie kan eerder met een alternatieve geneeswijze vergeleken worden. Het doel van een sessie is het bewust maken van het feit dat iedereen kan lachen, ook als de omstandigheden er niet naar staan. Het maakt het leven lichter en luchtiger en het kan helpen bij het besef dat niet alles zwaar hoeft te zijn.

Lachen is feitelijk niets meer dan een beweging en een geluid. Dit kun je bewust doen. Op het begin kan het gek voelen een lach te ‘faken’, maar dat is een stap die je moet zetten voor de bewustwording. Het helpt ook bij de bewustwording dat oplossingen vanzelf op je pad kunnen komen.

Veiligheid en verdriet

Een ander gevoel dat het lachen kan versterken is het gevoel van veiligheid: als je moet elkaar lacht ga je je veiliger voelen. Dit heeft te maken met principes herkomstig uit de oertijd die nog steeds diepgeworteld zitten in ons brein. Als er vroeger naar je gelachen werd betekende dat dat je welkom was. Een lachsessie zorgt dus ook voor meer verbinding.

Tijdens een sessie is er naast vrolijkheid ook ruimte voor verdriet. Er moet namelijk geen sprake zijn van een toxische positieve sfeer. Het is niet de bedoeling dat het altijd maakbaar en leuk moet zijn. Sommige mensen die naar sessie komen voelen zich minder fijn en sommige situaties zijn nu eenmaal verdrietig en daar moet plek voor zijn. Dat is de rede dat naast het lachen soms ook tranen op kunnen komen. Het zijn beide namelijk een vorm van spanningsontlading.

Merk jij dat je niet zo vaak lacht als je zou willen omdat je ongelukkig bent? Of heb je andere vragen? Dan kun je vrijblijvend contact met ons opnemen. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.

Meer blogs lezen? Ga dan terug naar het overzicht.

Bennett, M. P., Zeller, J. M., Rosenberg, L., & McCann, J. J. (2003). The effect of mirthful laughter on stress and natural killer cell activity. Alternative Therapies in Health and Medicine9(2), 38–45.

S. van Velzens (2022). change the world: smile. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Dialectische gedragstherapie: een krachtige benadering voor emotionele regulatie

(23-5-2024)

Beheers je emoties, verbeter je relaties en bouw een leven dat de moeite waard is met dialectische gedragstherapie. Lees verder

Sociale angst overwinnen: tips en strategieën voor een zelfverzekerd leven

(22-5-2024)

Stap uit de schaduw van sociale angst en omarm je zelfvertrouwen. Lees verder

Vergeet jezelf niet: hoe vind je een balans tussen zelfzorg en zorg voor je kinderen?

(21-5-2024)

Houd je welzijn in balans voor een gelukkiger gezinsleven. Lees verder

Wat is de impact van een miskraam op mentale gezondheid?

(14-5-2024)

Ontdek hoe een miskraam meer is dan een fysieke gebeurtenis en de diepgaande impact ervan op de mentale gezondheid. Lees verder