Angst is een emotie die veel mensen maar al te goed kennen. Soms kan het lijken alsof het slecht is om deze emotie te voelen, maar dit is niet het geval. Lees hier meer over de manieren waarop je op angstgevoelens kan reageren en hoe je van angst af kan komen.  

Een bekend gevoel 

Bijna iedereen voelt zich wel eens angstig. Dit is niet gek, omdat angst een van onze basisemoties is. We hebben het nodig om te overleven. Toch is er een verschil tussen “bang zijn” en “angstig zijn”. Angst kan je vergelijken met een vals alarm. Je lichaam reageert alsof je in gevaar bent, maar dit ben je eigenlijk niet. Je hart gaat bijvoorbeeld sneller kloppen, je kan gaan zweten of je krijgt een droge mond. Toch zijn deze valse alarmen goed, omdat je weet dat je nog steeds in staat bent om de emotie angst te voelen.  

Soms hebben we het gevoel dat angst of stress slechte emoties zijn die we niet mogen voelen. Dit is echter niet waar. Angst en stress zijn een onderdeel van ons leven. Ze maken je weerbaarder en zorgen ervoor dat je je kunt ontwikkelen.  

Fawn response  

Naast de bekendere fight, flight of freeze reacties die je kan hebben op angstige situaties, is er een vierde manier waarop je kan reageren als je angst ervaart. Deze manier van reageren heet fawn. Dit is een overlevingsstrategie waarbij je de strijd niet aangaat. Daarbij zet je jouw behoeftes aan de kant, zodat er geen conflict ontstaat. Het lijkt alsof je heel rustig bent, maar dit is eigenlijk niet zo. Je cijfert jezelf dus weg. Een gevolg hiervan kan zijn dat je over je grenzen heen gaat, omdat je eigenlijk iets doet waar je niet achter staat.   

De reden dat mensen deze coping strategie gebruiken, is de angst voor afwijzing en onveiligheid. Deze manier van omgaan met angst ontstaat vaak in de kinderjaren. Het kan zijn dat je vroeger niet de gelegenheid kreeg om je emoties te uiten. Het kan ook zijn dat je niet het gevoel had dat je bang mocht zijn. Het kan ook zijn dat dat je ouders psychische problemen hadden en daarom had je geen ruimte om bang te zijn.  

Angst op een andere manier behandelen 

Soms worden angstklachten uitsluitend behandeld met medicatie. In sommige gevallen werkt dit, maar in andere gevallen ook niet. Er bestaat namelijk geen medicijn die de emotie “angst” wegneemt. Dit zou ook niet helpend zijn. De emotie van angst is namelijk heel belangrijk. Het behoedt ons voor gevaarlijke situaties. 

Wanneer de angst te heftig is en het je dagelijks functioneren beperkt, kan het wel helpend zijn om medicatie te gebruiken. Deze medicatie kan helpen om het angstniveau naar beneden te halen, zodat je wel kan functioneren. Dit neemt het gevoel van angst weg, maar niet de oorzaak. Hiervoor is de juiste therapie nodig. 

Een manier om angst te overwinnen is door het oncomfortabele gevoel aan te gaan, in plaats van uit de weg te gaan. Op het moment zelf voelt dit niet fijn, maar hierdoor word je bekend met het gevoel en maakt het je weerbaarder.  

Soms kan angst een groot gedeelte van je leven beheersen. Het is belangrijk om over je angsten en onzekerheden te praten. Dit kan met iemand in je omgeving zijn die je vertrouwd, maar ook met een psycholoog. Neem contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in!  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht  

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psychologische disfuncties bij chronische pijn

(1-3-2024)

Wat is chronische pijn en wat voor factoren spelen een rol? Lees verder

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

Wat kan de natuur voor jouw mentale welzijn betekenen?

(23-2-2024)

Wat is ecotherapie en wat kan het voor jou betekenen? Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder