Als je last hebt van sociale angst ben je vaak onzeker en bang dat andere mensen je niet mogen. Je bent bang om kritiek te krijgen van anderen, of om gepest of uitgelachen te worden. Daarom vermijd je het liefst sociaal contact en sociale activiteiten. Het kan best eenzaam voelen wanneer je last hebt van sociale angst. Wat zijn nu de oorzaken en gevolgen van sociale angst? 

Oorzaken van sociale angst 

Sociale angst ontwikkelt zich meestal geleidelijk tijdens de puberteit. Soms ben je als kind al verlegen. Klachten kunnen soms ontstaan na een vernedering in gezelschap. Er is weinig bekend over de oorzaken van sociale angsten. Er zijn echter een aantal factoren bekend die de ontwikkeling van deze angst kunnen beïnvloeden: 

  • Erfelijkheid: als sociale angst vaker voorkomt in je familie, is de kans groter dat je zelf ook een sociale aanleg zult ontwikkelen. 
  • Problematiek: factoren die de ontwikkeling van sociale angsten kunnen beïnvloeden, zijn onder meer verslavingsproblemen, depressie en het ervaren van heftige gebeurtenissen. 
  • Omgeving: je hebt meer kans om sociale angst te ontwikkelen als je erg beschermd bent opgegroeid, gepest bent of een 'slecht’ voorbeeld hebt gehad in je omgeving. 

Kenmerken van sociale angst 

Als je ongewild in een sociale situatie terecht komt, word je overspoeld door een intense angst. Je kunt last krijgen van een paniekaanval of je kunt gaan trillen, zweten of blozen. Faalangst kan een op zichzelf staande klacht zijn, maar het is vaak een van de vele klachten die gepaard gaan met sociale angst. Als je last hebt van sociale angst kun je ook hartkloppingen of paniekaanvallen ervaren. Ook kun je last hebben van hoofdpijn, een snellere ademhaling en benauwdheid. Verder kun je in sociale situaties een droge mond hebben of wat gaan stotteren. 

Gevolgen van sociale angst 

Als gevolg van sociale angst kun je je erg eenzaam voelen. Je durft door sociale angst bijvoorbeeld niet meer naar verjaardagen te gaan, zelf geen mensen uit te nodigen, geen cursus te volgen of geen teamsport te beoefenen. Het is ook bekend dat mensen met sociale angst vaker alleenstaand zijn. Wanneer je sociale angst hebt kost het veel energie om met deze klachten toch zo goed mogelijk te functioneren. Dit kan leiden tot vermoeidheid.  

Sommige mensen met sociale angst hebben de neiging om alcohol te gaan drinken, omdat ze zich er tijdelijk beter door voelen. Je kan namelijk het gevoel hebben dat alcohol de sociale angstklachten vermindert. Onderzoek heeft anders aangetoond. Alcohol kan zelfs leiden tot verhoogde angst na frequent en langdurig gebruik. Het is bekend dat mensen met een sociale angst een verhoogd risico lopen op het ontwikkelen van alcoholisme, depressie en andere angststoornissen. Vooral mensen met een sociale angst die daarnaast ook andere psychische stoornissen hebben, lopen een verhoogd risico op zelfmoord. 

Sociale angst overwinnen 

Passende behandeling is erg belangrijk omdat sociale angst niet vanzelf over gaat. De gevolgen van een sociale angst kunnen groot zijn en is het belangrijk om hierbij hulp te vragen. Over het algemeen zijn zowel cognitieve gedragstherapie als medicamenteuze behandelingen effectief voor sociale angsten. Beide behandelingen blijken even effectief te zijn. Deze behandelingen kunnen afzonderlijk of in combinatie worden gegeven. Cognitieve gedragstherapie is meestal de eerste gekozen stap.

 

Wil je hier meer over weten of ben je op zoek naar een psycholoog? Het team van Psycholoog.nl helpt je graag verder! Neem vrijblijvend contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

Wat kan de natuur voor jouw mentale welzijn betekenen?

(23-2-2024)

Wat is ecotherapie en wat kan het voor jou betekenen? Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder