Veel deadlines in het verschiet, tentamens voor de deur of de eerste weken van je nieuwe baan. Veel verschillende factoren kunnen je het gevoel geven dat je moet presteren.  Wat is het nou precies? En welke mechanismen zitten erachter?

Onzekerheid

De drang om te presteren kan komen vanuit een gevoel van onzekerheid. Door te gaan ‘overpresteren’ zoekt iemand naar verificatie van zijn of haar vaardigheden. Dit kan er ook voor zorgen dat je angst ontwikkelt om te falen. Dit brengt een hoop stress met zich mee. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je te hoge eisen aan jezelf gaat stellen. Uiteindelijk kan dit zorgen voor klachten zoals depressieve gevoelens of een burn-out.

Vergelijken met anderen

Prestatiedruk kan ook veroorzaakt worden door de continue vergelijking met anderen. Met de huidige aanwezigheid van sociale media in het dagelijks leven is het steeds toegankelijker om jezelf te vergelijken met de perfecte foto’s die anderen plaatsen op sociale media. Wanneer je deze idealen ziet kun je de lat voor jezelf te hoog leggen. Het is hier belangrijk om te onthouden dat mensen op sociale media alleen hun beste kant laten zien en dat dit vaak niet de hele werkelijkheid is.

Wat zijn herkenningspunten?

Wanneer je last hebt van prestatiedruk kun je dit herkennen aan onder andere:

  • Prikkelbaarheid
  • Sneller geïrriteerd zijn
  • Slecht kunnen slapen
  • Niet kunnen ontspannen
  • Hoofdpijn
  • Gespannen spieren
  • Veel moe zijn
  • Minder energie hebben
  • Concentratieproblemen
  • Geen plezier meer hebben in het werk
  • Met tegenzin naar het werk gaan
  • Minder interesse in anderen
  • Verminderde weerstand

Wat kun je er aan doen?

Heb jij last van prestatiedruk? Hier volgen wat tips die je zouden kunnen helpen:

Wees mild voor jezelf; misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is belangrijk om minder streng voor jezelf te zijn. Probeer je eens in te leven in hoe je beste vriend(in) tegen je zou praten, hoe streng zou hij of zij zijn voor jou?

Start met plannen; wanneer er veel deadlines aankomen is het handig om hier een overzicht van te maken. Als je dit doet, probeer dan te beginnen met plannen van je vrije tijd in plaats van met de dingen die je nog moet doen. De dingen die je ontspanning geven zijn juist belangrijk in drukke periodes.

Focus op het positieve; wanneer je prestatiedruk ervaart kan het zijn dat je vooral gefocust bent op de negatieve dingen, zoals een klein puntje van kritiek, tegenover de vele complimenten die je ook gekregen hebt.

Herken je jezelf in de punten die beschreven staat in deze blog, heb je het gevoel dat je prestatiedruk ervaart en zou je hier graag met iemand over willen praten? Lees hier hoe Psycholoog.nl werkt of plan een gratis adviesgesprek in. Je kunt ook direct contact opnemen met ons aanmeldteam.  

Meer blogs lezen? Ga dan terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Zelfliefde in de praktijk: dagelijkse gewoontes voor een positieve zelfrelatie

(19-6-2024)

Zelfliefde is een belangrijk onderdeel van onze ontwikkeling en onze mentale gezondheid. Maar hoe pas je dit toe in de praktijk? Lees hier meer! Lees verder

Insomnia: oorzaak en symptoom van verschillende mentale stoornissen

(14-6-2024)

In deze blog bespreken we de wederzijdse relatie tussen insomnia en psychopathologie, de onderliggende mechanismen en de behandelingsopties. Lees verder

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden voor psychische hulp. Lees verder

Hoe herken jij je eigen vermijdingsgedrag?

(6-6-2024)

Een lastige situatie vermijden lucht in het moment vaak op, maar kan op lange termijn voor problemen zorgen. Maar hoe herken je vermijdingsgedrag bij jezelf? Lees verder