Elke week een aantal keer sporten, gezond eten of vroeg opstaan. Dit zijn voorbeelden van routines. Het volhouden van een routine kan soms best lastig zijn. Lees in deze blog hoe je een routine opbouwt en volhoudt! 

Waarom hechten we ons aan routines?  

Een routine is een herhaald patroon van gestructureerd gedrag. Dit is best een breed begrip. Als je elke dag voor het slapen je tanden poetst, is dat een routine. Je herhaalt namelijk een bepaalde gewoonte. In ons dagelijks leven hebben we een groot aantal routines. Sommige bewust, en sommige onbewust. Routines helpen ons om structuur te hebben in een dag. Het ontstaan van een routine kost tijd. Je moet een aantal keer hetzelfde doen, voordat je een routine hebt opgebouwd.  

Het inbouwen van routines in je dagelijks leven heeft veel voordelen. Een gebrek een routines kan zorgen voor stress. Stress is nadelig voor je mentale, maar ook voor je lichamelijke gezondheid. Doordat je een aantal activiteiten in je leven automatisch doet, hoef je er niet meer over na te denken. Er is dan meer ruimte en energie voor andere dingen. Ook bespaart een routine tijd. Je hoeft niet meer na te denken over wat je eerst gaat doen, en wat daarna.  

Hoe ontwikkel je gezonde routines?  

Zoals al eerder benoemd is, kost het tijd om een routine in te bouwen. Je zult het dus een groot aantal keer moeten herhalen, voordat het echt een routine wordt. Om een goede routine op te bouwen, zul je een aantal stappen moeten doorlopen:  

  1. Maak een lijstje van alle dingen die je graag in een routine wil hebben. Dit kan bijvoorbeeld sporten zijn, maar ook het koken van een gezonde maaltijd of schoonmaken.  
  2. Bedenk nu wat de beste volgorde van de routine is. Sommige dingen kun je alleen in de ochtend doen, andere dingen alleen in de avond. Zorg ervoor dat alle aspecten goed op elkaar aansluiten. Een routine werkt het beste als alle onderdelen elke keer in dezelfde volgorde aan bod komen.  
  3. Maak je routine aan de hand van je lijst. Het is best lastig om van de een op de andere dag je ritme om te gooien. Voor de grootste slagingskans is het slim om te beginnen met één of twee dingen van je lijstje, en zo je routine telkens uit te breiden. Zorg er ook voor dat de routine realistisch is. Maak een tijdsinschatting en probeer niet te veel in een keer te doen.  
  4. Voer nu je routine elke dag uit. Het is belangrijk om dit elke dag te doen, zodat het op een gegeven moment vanzelf gaat. Probeer jezelf gemotiveerd te houden door je routine goed zichtbaar te hebben. Na ongeveer twee maanden kun je kijken of de routine succesvol is, of dat er aanpassingen nodig zijn.  

Wanneer wordt een routine ongezond?  

Een routine kan je helpen om minder stress en meer energie te hebben. Toch is een routine niet altijd gezond. Als je hele leven uit routines bestaat, geeft dat een bepaalde eentonigheid. Dit werkt niet voor iedereen. Mensen met karaktereigenschappen die vragen om uitdaging en prikkels hebben meer baat wij spontane ideeën en onrust. Creëer dus een goede balans tussen routines en spontaniteit.  

Het is ook mogelijk om routines in te bouwen die gezond lijken, maar eigenlijk niet gezond zijn. Als je bijvoorbeeld elke dag om 6 uur op staat, elke dag sport, alleen maar gezond eet en weinig ruimte laat voor bijvoorbeeld vriend, familie of ontspanning kan het zijn dat de routine je uiteindelijk uitput. Wederom is balans hier belangrijk  

Soms heb je bepaalde gewoontes waar je graag van af wil, of wil je juist gewoontes inbouwen in je dagelijks leven. Dit kan soms best lastig zijn. Een psycholoog kan je hier bij helpen. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Ontdek hier wat Psycholoog.nl voor jou kan betekenen of plan een gratis adviesgesprek

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Cognitieve Vervormingen

(21-2-2024)

Negatieve denkfouten, je maakt ze misschien vaker dan je lief is. Maar wat is dan het uiteindelijke effect op jezelf? Lees verder

Waarom is het zo lastig om oude of slechte patronen los te laten?

(7-2-2024)

Herken je dat je steeds in dezelfde oude slechte patronen terugvalt? Lees in deze blog hoe je deze patronen kan doorbreken. Lees verder

De rol van slaap in emotieregulatie

(1-2-2024)

Onze slaap hygiëne kan veel invloed hebben op hoe we onze emoties ervaren en hoe we emoties van anderen interpreteren. Lees er hier meer over! Lees verder