Misschien heb je het wel te horen gekregen van je baas, of is het iets waar je zelf tegenaan loopt: assertiviteit op de werkvloer. Veel mensen hebben hier over het algemeen al moeite mee, laat staan op de werkvloer. Het is belangrijk dat je aangeeft wat jouw grenzen zijn en wat je belangrijk vindt. Dit zal uiteindelijk zorgen voor betere samenwerkingen en een fijnere werksfeer. 

Assertiviteit

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om assertief te zijn op de werkvloer? Op korte termijn kan het veilig aanvoelen om je juist niet uit te spreken en alle taken die je worden opgelegd aan te nemen. Zo kan je ook niet brutaal overkomen. Dit is een gedachte die veel mensen zullen hebben wanneer het aankomt op hun werk. Zo vermijd je conflicten. Maar op de lange termijn kan dit resulteren in te veel hooi op je vork nemen. Ook zal je je op deze manier niet helemaal op je gemak voelen op jouw werkplek. En dat is lastig vol te houden als je meerdere dagen per week deze rol aanneemt. 

Door juist wel assertiviteit te tonen, zal er meer openheid en eerlijkheid ontstaan. Collega's weten wat ze aan je hebben en wat ze van je kunnen verwachten. Zo stel je duidelijke grenzen die jouw werkgeluk zullen vergroten.

Sub-assertiviteit en agressiviteit

Assertiviteit ligt precies tussen deze twee in en gebruikt aspecten van beide: sub-assertiviteit en agressiviteit. Sub-assertiviteit houdt in dat er alleen maar rekening wordt gehouden met de belangen van anderen. Zo zal je luisteren naar wat anderen zeggen en dit hiernaar handelen. Agressiviteit, daartegenover, houdt juist in dat je allen rekening houdt met de eigen belangen. Deze houding kan op anderen overkomen als dominant of dwingend. In een assertieve houding zal je een beetje van beide gebruiken. Enerzijds luister je naar jouw collega's en hun ideeën. Anderzijds neem je niet alle taken op je, maar verdeel je deze eerlijk over iedereen. Dit doe je op een open en duidelijke manier, waardoor jouw grenzen bekend zijn bij je collega's.

Tips

Assertiviteit uitstralen gebeurt zowel op verbaal als non-verbaal niveau. Op verbaal niveau zijn dit de woorden die je gebruikt om een boodschap over te brengen. Op non-verbaal niveau heeft dit te maken met het aannemen van een houding die zelfvertrouwen laat zien aan anderen. Wij geven tips over hoe je op beide manieren meer assertiviteit kan laten zien op de werkvloer:

  1. Geef je grenzen aan door middel van 'nee' zeggen. Zodra er op werk allerlei gunsten van je worden gevraag, waar je eigenlijk geen tijd voor hebt, is het belangrijk om hier 'nee' op te zeggen. "nee, het gaat mij niet lukken om die taak op te pakken", of "nee, ik kan je daar niet bij helpen''. Belangrijk hierbij is dat je dit direct aangeeft. Zodra je aangeeft dat je er later op terugkomt, schep je een hoopvolle verwachting bij de ander. Juist wanneer je direct 'nee' zegt ben je zo duidelijk en eerlijk mogelijk. 
  2. Geef uit jezelf opbouwende kritiek of feedback. Geef een college feedback, niet op een moment dat erom wordt gevraagd, maar uit jezelf. Zo toon je een proactieve houding en laat je zien dat je de ander graag ziet groeien. Uiteindelijk zal dit de onderlinge band doen versterken. 
  3. Toon zelfverzekerdheid in jouw woordgebruik. Let eens op hoe je jouw zinnen vormgeeft. Er is namelijk veel verschil tussen "mogelijk is dit een goed idee" en "dit idee kan ons goed verder helpen". Zo kom je daadkrachtiger over op je collega's. 
  4. Een zelfverzekerde houding. Naast woordgebruik is een houding ook erg belangrijk om zelfverzekerd over te komen. Rechte schouders, oogcontact en het geven van een stevige handdruk kunnen hierbij helpen.
  5. Vermijd het woord 'sorry'. Stop met het gebruik van 'sorry' wanneer het eigenlijk niet nodig is. Je hoeft je namelijk niet te verontschuldigen dat je een half uurtje later op een mail hebt geantwoord, terwijl je met een andere taak bezig was. 
  6. Spreek vanuit jezelf. Geef aan hoe jij iets ervaart en wat dat precies met jou doet. Zo creëer je eerlijkheid en openheid tegenover collega's. In plaats van dat je zegt "je communiceert onduidelijk", is het beter om te zeggen "ik vind het lastig om met jou te communiceren". 

Deze tips kunnen je helpen hoe je een assertievere houding aan kan nemen op de werkvloer. Merk je dat jijzelf of jouw werknemer moeite heeft om assertiviteit te tonen, dan kan het fijn zijn om hier met een psycholoog over in gesprek te gaan. Bij psycholoog.nl kunnen we jou of je werknemer hierbij helpen.

Herken je de klachten bij jezelf? Dan kan je vrijblijvend contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.  

Herken je de klachten bij een werknemer? Klik hier om naar de pagina voor werkgevers te gaan. Daar leggen wij uit hoe een werknemerstraject bij Psycholoog.nl zich vormgeeft. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. Psychische klachten zijn behandelbaar, en er bestaan veel mogelijkheden om je te o… Lees verder

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat is de self-fulfilling prophecy?

(30-5-2024)

In de psychologie wordt vaak gesproken over de self-fulfilling prophecy. Wat is dat precies en hoe kun je dit bewust herkennen en inzetten voor verandering? Lee… Lees verder

De rol van geur in de mentale gezondheidswereld: aromatherapie

(28-5-2024)

Aromatherapie, waarbij essentiële oliën worden ingeademd of op de huid worden aangebracht, kan positieve effecten hebben op zowel lichamelijk als mentaal welzij… Lees verder