Als je nog nooit bij een therapeut bent geweest, vraag je je misschien af ​​wat mensen hier precies aan hebben. Ze praten één keer per week met een onbekende, over hun worstelingen in het leven. Hoe werkt dit precies? En misschien vraag je je wel af hoe je weet wanneer je bij een psycholoog terecht kan. In deze blog bespreken we voor welke vraagstukken je bij een psycholoog terecht kan. 

Waarom zou ik naar een psycholoog gaan? 

Therapeuten begeleiden mensen door enkele van de meest persoonlijke en pijnlijke ervaringen van hun leven, helpen hen om depressies te overwinnen, met verlies te leven en zelfdestructief gedrag te stoppen (onder andere). Maar hoewel de resultaten van therapie vaak indrukwekkend zijn, kan het proces mysterieus – zelfs wonderbaarlijk – lijken als je niet begrijpt wat er in de kamer gebeurt. 

Met alle uitdagingen van het leven heb je misschien moeite om je lange lijst met verantwoordelijkheden in bijt te houden. Je kunt gestrest zijn en moeite hebben met het beheersen en verwerken van al je gevoelens. En het is mogelijk dat je er niet op de meest effectieve manier mee omgaat - een therapeut kan je helpen door jouw gevoelens te navigeren en je de middelen aanreiken om hiermee om te gaan. 

Nog belangrijker: er is geen minimale ernst die je moet ervaren als gevolg van je psychische klachten om hulp te zoeken. In therapie gaan is een routinematige en preventieve vorm van gezondheidszorg, zoals naar de tandarts of de dokter gaan. Eigenlijk is een therapeut net als een persoonlijke trainer, maar dan voor je geest en je relaties. Ook in dit geval geldt dus; voorkomen is beter dan genezen. 

Waarvoor kan ik bij een psycholoog terecht? 

Er is veel verscheidenheid in het aanbod aan hulpverleners en therapievormen. De insteek en uitgangspunten kunnen dan ook verschillen. Sommige psychologen en coaches bieden bijvoorbeeld veel structuur in hun sessies door het aanhouden van vaste thema’s of oefeningen, terwijl anderen de structuur meer loslaten waardoor de therapie vooral van jouw inbreng afhankelijk is. Het één is niet per se beter dan het ander. Dit is afhankelijk van hoe jij in elkaar zit, van de klachten die jij ervaart en van wat jij belangrijk vindt. 

Je kunt bijvoorbeeld hulp zoeken bij klachten zoals depressies, angst, gedragsproblemen of niet-helpende denkpatronen. Maar een psycholoog of coach kan je ook helpen bij het tonen van meer assertiviteit op je werk of je leren om beter om te gaan met stress. 

Twijfel je over welke psycholoog of vorm van behandeling bij jou past? 

Bij Psycholoog.nl bieden wij online therapie via een videobelverbinding met onze psychologen. Onze psychologen staan voor jou klaar voor verschillende vraagstukken. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met ons aanmeldteam of plan een vrijblijvend adviesgesprek in.   

Bel ons op 085 273 3339, of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543. 

 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Wat doet trauma met je brein?

(21-2-2024)

Trauma beïnvloed iedereen verschillend. Lees in deze blog wat trauma kan doen met je brein! Lees verder

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Angst overwinnen met interoceptieve exposure

(19-2-2024)

Angst kan voorkomen uit lichamelijke sensaties. Lees hier meer over hoe interoceptieve exposure jou kan helpen! Lees verder