Op de werkvloer komt het regelmatig voor dat er feedback wordt gegeven door de werkgever aan de werknemer. Dit heeft als doel om de werknemer in te laten zien welke aspecten van zijn of haar functie goed, en welke nog verbetering kunnen gebruiken. Het is belangrijk dat dit op een constructieve manier gebeurd. Lees in deze blog hoe je dat aanpakt.

Het gevaar van feedback

Wanneer een werkgever feedback niet op een constructieve manier geeft kan dit negatieve gevolgen hebben. Zo kan de feedback bijvoorbeeld geïnterpreteerd worden als enkel kritiek. De bedoeling van constructieve feedback is dat de ontvanger hiervan er ook daadwerkelijk iets mee kan. Denk dat bijvoorbeeld aan een concreet plan om gedragingen op de werkvloer te veranderen. Waar moet je op letten als je constructieve feedback geeft?

  1. Wees specifiek en concreet:
    • Benoem specifieke gedragingen of resultaten waarop de feedback is gebaseerd. Vermijd algemene uitspraken en geef voorbeelden om je punt te verduidelijken.
  2. Houd het positief:
    • Focus op zowel sterke punten als punten van verbetering. Benadruk de positieve aspecten en moedig werknemers aan om hun sterke punten te blijven ontwikkelen.
  3. Gebruik de 'ik'-boodschap:
    • Formuleer je feedback vanuit je eigen perspectief met zinnen als "Ik merkte op dat..." in plaats van beschuldigende taal te gebruiken. Dit helpt om de feedback persoonlijk en minder defensief te maken.
  4. Bied specifieke suggesties voor verbetering:
    • Wijs niet alleen op problemen, maar geef ook concrete suggesties voor verbetering. Dit stelt de werknemer in staat om gerichte acties te ondernemen.
  5. Geef regelmatig feedback:
    • Wacht niet tot de formele beoordelingsgesprekken om feedback te geven. Regelmatige, informele feedback zorgt voor een voortdurende communicatie en maakt het makkelijker voor werknemers om te groeien. Op deze manier komt ook niet alles in één keer op zijn of haar dak vallen.
  6. Stel open vragen:
    • Moedig een dialoog aan door open vragen te stellen, zoals "Hoe denk je dat deze taak beter kan worden uitgevoerd?" Hierdoor wordt de werknemer actief betrokken bij het proces van zelfreflectie.
  7. Wees empathisch:
    • Probeer de situatie vanuit het perspectief van de werknemer te begrijpen en toon begrip voor zijn of haar standpunt. Dit helpt om een positieve relatie te behouden.
  8. Luister actief:
    • Geef werknemers de kans om te reageren op de feedback en luister actief naar hun perspectief. Dit kan leiden tot waardevolle inzichten en een betere samenwerking.
  9. Stel doelen samen:
    • Werk samen met de werknemer aan realistische doelen voor verbetering. Dit vergroot de betrokkenheid en motiveert de werknemer om aan zijn of haar ontwikkeling te werken.
  10. Zorg voor follow-up:
    • Controleer regelmatig de voortgang en erken de inspanningen en verbeteringen van de werknemer. Dit laat zien dat je betrokken bent bij hun ontwikkeling en motiveert hen om door te gaan.

Wanneer je dit onthoudt bij de voorbereiding van en tijdens het feedback moment dat zal dit een positief effect hebben op de ontvanger van de feedback.

Vind jij het lastig om feedback op een goede manier over te brengen, of vind jij het bijvoorbeeld lastig om feedback te ontvangen? Dan kan je contact met ons opnemen. Dit kan door middel van het inplannen van eenadviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.

Weten wat wij als Psycholoog.nl kunnen betekenen voor jou als werkgever, en jouw organisatie? Klik dan hier.

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Hoe therapie je kan helpen om jezelf beter te begrijpen

(12-11-2024)

Een psycholoog kan je helpen om meer inzicht te krijgen in je gedrag en gevoelens. Lees er hier meer over! Lees verder

De gevolgen van liegen op de lange termijn

(22-10-2024)

Als we liegen, denken we vaak niet na over de de lange termijn effecten. Deze gevolgen kunnen erg ingrijpend zijn. Lees er hier meer over! Lees verder

Mentale zelfzorg: wat kan je leren van rituelen uit andere culturen?

(21-10-2024)

Ontdek inspirerende zelfzorgrituelen uit verschillende culturen. Lees verder

Waarom psychologische veiligheid in een team essentieel is

(11-10-2024)

Wanneer teamleden zich veilig voelen om vragen te stellen en ideeën voor te stellen, heeft dit een positief effect op de prestaties en de mentale gezondheid van… Lees verder