Soms kan liefde een ingewikkelde dans zijn tussen twee verschillende individuen met verschillende hechtingsstijlen. Een van de meeste uitdagende dynamieken is tussen een persoon met een angstige hechtingsstijl en een vermijdende hechtingsstijl. Als gevolg van de verschillende manieren in het omgaan met situaties en het uitten van emoties heeft deze duo geen harmonieuze dans, maar bestaan de pasjes uit een afwisseling van intense emoties en afstandelijkheid.  

Het begrijpen van de angstige en vermijdende hechtingsstijlen?  

Hechtingstheorie is een van de meest interessante onderwerpen in de psychologie. Het beschrijft de natuur van onze emotionele hechting aan andere mensen. De manier hoe we gehecht zijn, begint in onze kindertijd als gevolg van de vele interacties met onze ouders. Deze interacties met onze ouders of andere hechtingspersonen hebben invloed op onze relaties op latere leeftijd. De volgende vier hechtingsstijlen worden van elkaar onderscheiden: veilig, angstig, vermijdend en angstig-vermijdend.  

  • Angstige Hechtingsstijl: Individuen met een angstige hechtingsstijl hebben voortdurend de angst dat hun relatie uit elkaar kan vallen. Uit angst voor verlating, kunnen ze voortdurend bevestiging, validatie en affectie nodig hebben van hun partner. Het constant vragen van bevestiging kan ervoor zorgen dat de vermijdende partner zich verstikt gaat voelen. Ondanks dat ze wel close en vertrouwd zijn met een persoon, hebben ze moeite met het vertrouwen van deze personen.  
  • Vermijdende Hechtingsstijl: Individuen met een vermijdende hechtingsstijl hechten vaak hun waarde aan hun onafhankelijkheid en autonomie. Vaak vinden ze het moeilijk om kwetsbaarheid en emotionele behoeften te uiten. Dit kan komen doordat ze ongemakkelijk zijn met intimiteit. Ze kunnen intimiteit afwijzen en zich terugtrekken, wanneer ze zich emotioneel overweldigd voelen. Door de afstand wordt de angst van de angstige partner aangewakkerd. Ze kunnen worden gezien als afstandelijk of emotioneel terughoudend, terwijl ze vaak wel verlangen naar diepere verbinding.  

De dynamiek tussen angstige en vermijdende partners  

Het klinkt misschien raar, maar angstige en vermijdende partners trekken elkaar juist heel erg aan. De angstige partner kan onbewust aangetrokken worden tot de vermijdende partner, omdat ze een soort van uitdaging zijn in het bereiken van de emotionele verbinding. De vermijdende partner kan op het begin troost vinden in de nabijheid en affectie van de angstige partner. Al snel kan deze dynamiek leiden tot een cyclus van onbegrip en conflict.  

  • Achtervolging en terugtrekking: angstige partners kunnen streven naar nabijheid en emotionele verbondenheid. De vermijdende partner kan zich weer terugtrekken om de onafhankelijkheid te beschermen. Hierdoor kan de angstige partner juist meer gaan streven om de emotionele verbinding te herstellen, waardoor de vermijdende partner zich juist meer gaat terugtrekken. 
  • Emotionele achtbaan: angstige partners kunnen zich super fijn voelen wanneer ze nabijheid bij hun vermijdende partner voelen, maar intens afgewezen en verdrietig wanneer ze de emotionele afstand voelen. De vermijdende partner kan zich door de nabijheid en het constant vragen van bevestiging juist verder terugtrekken. Hierdoor kan er een ongezond patroon ontstaan in de relatie. 

Hoe kan je dit patroon doorbreken?  

Ondanks dat de relatie tussen een angstige en vermijdende partner lastig kan zijn, hoeft het niet te betekenen dat het nooit kan werken. Door aan je eigen problemen te werken, kan de relatie ook verbeteren. 

  • Zelfreflectie en bewustzijn: Het is belangrijk dat beiden partners bewust zijn over hun hechtingsstijlen en begrijpen hoe hun verleden bepaald gedrag in de relatie beïnvloedt. Hierdoor kunnen ze bepaalde ongezonde patronen herkennen.  
  • Open communicatie: De angstige partner kan haar/zijn behoefte aan geruststelling uiten, terwijl ze zich bewust zijn van de behoefte van de vermijdende partner aan ruimte. Omgekeerd kan de vermijdende partner moeite doen om gevoelens en angsten te uiten.
  • Grenzen stellen: Het stellen van gezonde grenzen is belangrijk voor de relatie. De angstige partner kan leren om de angstige partner ruimte te geven, wanneer dit nodig is. De vermijdende partner kan beter naar de behoefte van emotionele nabijheid luisteren.  
  • Het zoeken van ondersteuning: Vaak zijn deze problemen complex. Het kan helpen om hiervoor in gesprek te gaan met een psycholoog. Dit kan in vorm van relatietherapie. Het is echter aan te raden om ook individuele therapie te zoeken.  

Heb jij last van relatieproblemen? Dan kun je contact met ons opnemen. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Waarom zit de angst voor afwijzing zo diepgeworteld in ons systeem?

(16-2-2024)

Lees meer over onze natuurlijke behoefte om geaccepteerd te worden Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: zo gebruik je een positief dagboek

(16-2-2024)

Je stemming verbeteren? Mogelijk is het gebruik van een positief dagboek iets voor jou. Lees er in deze blog meer over. Lees verder

Zelfontdekking na liefdesverdriet

(15-2-2024)

Liefdesverdriet kan veel negatieve emoties met zich meebrengen, maar een relatiebreuk kan ook de gelegenheid geven tot zelfontdekking. Lees verder