Als je last hebt van mentale klachten, kan het voelen alsof je de controle over je leven verliest. Je wil graag eigen regie over het verloop van je herstel, maar dit is soms best lastig. In deze blog vind je 5 tips die je hierbij kunnen helpen!  

Controle over je klachten 

Soms kan het voelen alsof je geen controle hebt over de dingen die er gebeuren in je leven. Het leven trekt als het ware aan je voorbij. Dit is geen fijn gevoel, vooral niet als je last hebt van mentale klachten. Je wil dan juist het gevoel hebben dat je over de veerkracht beschikt om de juiste hulp te zoeken voor je klachten. Maar hoe doe je dit? Hieronder lees je een aantal tips die je kunnen helpen om meer grip te krijgen op je klachten.  

5 tips om je eigen regie te vergroten 

1: Praat erover met anderen 

Dit hoor je misschien wel vaker, maar het is niet zo makkelijk gezegd dan gedaan. Toch is het wel heel belangrijk om je klachten te delen met mensen die je vertrouwt. Dit kunnen bijvoorbeeld je ouders of ander familielid zijn, maar ook een goede vriend of collega. Het is belangrijk dat het iemand is waar je je veilig bij voelt. Deze mensen kunnen je een luisterend oor bieden, maar ook advies of een ander perspectief. Praten over je klachten kan je ook helpen om het te verwerken.  

2: Zoek informatie over je klachten 

Soms voel je heel veel verschillende dingen, maar weet je niet zo goed waar het vandaan komt. Bepaalde klachten uiten zich op manieren die je niet zo snel verwacht. Door stress klachten kun je bijvoorbeeld veel buikpijn krijgen of heel vergeetachtig worden. Je zult dit wellicht niet gelijk linken aan stress. Door onderzoek te doen naar je symptomen krijg je een beter beeld van waar je last van hebt, en kun je hier ook de best passende oplossing bij zoeken. Dit hoef je niet alleen te doen. Bij Psycholoog.nl kunnen we je hierbij helpen. Neem gerust contact met ons op voor vragen en advies.  

3: Probeer zelfhulp 

Het is mogelijk om zelf met je klachten aan de slag te gaan. Dit kun je doen door cursussen te volgen, een zelfhulp boek te lezen of een app te downloaden die je kan helpen met je klachten. Tegenwoordig is er online veel mogelijk. Je kunt E-health modules volgen of chatten met iemand die je kan helpen. Daarnaast zijn er verschillende lotgenotengroepen waar je je kan aanmelden voor steun of informatie.  

4: Professionele hulp 

Soms kun je je klachten niet zelf oplossen, en ben je gebaat bij professionele hulp. Deze hulp kun je krijgen via de huisarts, maar je kunt ook zelf op zoek naar een geschikte psycholoog voor jou. Het is daarbij belangrijk dat je, samen met de psycholoog en eventuele naasten, beslissingen maakt over jouw traject. Hierdoor houd jij een deel van de regie over jouw leven in handen. Jij kent jezelf namelijk het beste en kunt vaak het beste aanvoelen wat voor jou werkt.  

5: Monitor jezelf 

Als je de juiste hulp hebt gezocht voor je klachten, is het belangrijk om regelmatig bij jezelf in te checken. Psychische problemen gaan niet altijd over, maar ze kunnen wel verminderen. Door goed te letten op je levensstijl en te letten op signalen van jezelf en anderen kun je monitoren hoe het met je gaat. Merk je dat het slechter gaat? Zoek contact met iemand in je omgeving of een psycholoog om te praten over je problemen.  

Het is soms een moeilijke stap om hulp te zoeken voor je mentale problemen. Soms weet je ook niet goed waar je de beste hulp voor jou kan vinden. Bij Psycholoog.nl denken we graag met je mee en zoeken we voor jou de best passende optie. Plan een adviesgesprek in met ons aanmeldteam of neem direct contact op om de mogelijkheden te bespreken. Wij bieden online therapie via een videobelverbinding met onze psychologen. Zo kan je vanuit het comfort van je eigen ruimte de sessies volgen. 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

Lees hier het interview met Ewout over het belang van eigen regie in je herstel.

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Waarom zit de angst voor afwijzing zo diepgeworteld in ons systeem?

(16-2-2024)

Lees meer over onze natuurlijke behoefte om geaccepteerd te worden Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: word je bewuster van je emoties met deze 5 oefeningen

(8-2-2024)

Wat is het belang van emoties en hoe word je je bewust van je eigen emoties? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

De rol van slaap in emotieregulatie

(1-2-2024)

Onze slaap hygiëne kan veel invloed hebben op hoe we onze emoties ervaren en hoe we emoties van anderen interpreteren. Lees er hier meer over! Lees verder