Wanneer je een schokkende gebeurtenis meemaakt, kan dit nog lange tijd invloed hebben op hoe je je voelt en gedraagt. Het kan zelfs zo erg zijn, dat je hierdoor een posttraumatische stressstoornis (PTSS) ontwikkelt. Naar schatting heeft ongeveer 7,5 procent van de volwassen Nederlanders ooit in hun leven PTSS gehad. Maandag 27 juni is het PTSS Awareness Day; een dag waarop stilgestaan wordt bij PTSS en de gevolgen daarvan voor mensen en hun omgeving. Hoe trauma zich uit en hoe je er (als omgeving) mee om kan gaan, lees je in onze nieuwste blog. 

Wat is een trauma? 

Een trauma is het meemaken van een zeer ingrijpende gebeurtenis, die vaak veel indruk maakt en die daarnaast in veel gevallen lichamelijke of psychische klachten met zich meebrengt. Voorbeelden van traumatische gebeurtenissen zijn een verkeersongeval, seksueel misbruik, oorlogsgeweld, of ander lichamelijk geweld. Om een gebeurtenis traumatisch te laten zijn hoef je niet per se zelf het slachtoffer te zijn geweest. Ook wanneer je getuige was van de gebeurtenis of van een naaste hebt gehoord dat hem of haar iets heftigs is overkomen, kun je een trauma oplopen. 

Wanneer is het PTSS? 

Tussen de 52 en 81 procent van de Nederlanders maakt ooit in het leven een traumatische gebeurtenis mee. Daarvan ontwikkelt ongeveer 14 procent daadwerkelijk PTSS (Herseninstituut). Bij PTSS is er onder andere sprake van heftige herbelevingen, bijvoorbeeld in de vorm van dromen en het vermijden van bepaalde plaatsen, mensen of dingen. Daarnaast kan de stemming van mensen veranderen en worden ze vaak veel alerter op hun omgeving. Deze symptomen moeten minstens een maand aanhouden, wil men kunnen spreken van PTSS (GGZ-standaarden). Daarnaast moeten de klachten een echte lijdensdruk opleveren, waardoor mensen bijvoorbeeld niet meer kunnen werken of zich afsluiten voor hun sociale omgeving. Voor de omgeving van iemand met PTSS is het vaak lastig in te schatten hoe ze het beste kunnen omgaan met hun naaste. Dit kan problemen opleveren in sociale- en/of gezinsrelaties, op school of op het werk.  PTSS staat vaker niet dan wel op zichzelf; vaak gaat de stoornis samen met een of meer andere aandoeningen, zoals depressie of een stoornis in het gebruik van middelen. 

Hoe ga je om met trauma? 

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk voor trauma of PTSS. Zo zijn er bijvoorbeeld Imaginaire Exposure en Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) mogelijk, twee vormen van therapie die allebei gebaseerd zijn op de principes van de Cognitieve Gedagstherapie. Bij beide behandelingen ga je actief aan de slag met je trauma’s, door ze niet langer te vermijden maar je er juist aan bloot te stellen. Door de confrontatie aan te gaan, neemt het verdriet, de pijn of de angst met betrekking tot de nare herinnering af. Daarnaast leer je jezelf daardoor dat je het aankunt om aan de traumatische gebeurtenis te denken. Ten slotte onderzoek je samen met een psycholoog welke (negatieve) invloed deze gebeurtenis heeft op je gedachten en gevoelens, en hoe je deze kunt omzetten in meer positieve gedachten en gevoelens. 

Ook bij Psycholoog.nl zijn psychologen aangesloten die gespecialiseerd zijn in het behandelen van trauma. Wil je hier meer over weten of direct een afspraak inplannen? Bel ons dan gerust voor meer informatie of vraag een adviesgesprek aan.

Bel ons op 085 273 3339 of stuur een bericht via Whatsapp naar 06 4851 6543. 

Referenties 

  • Herseninstituut.nl 
  • GGZ-standaarden Psychotrauma- en stressorgerelateerde stoornissen 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Wat doet trauma met je brein?

(21-2-2024)

Trauma beïnvloed iedereen verschillend. Lees in deze blog wat trauma kan doen met je brein! Lees verder

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Angst overwinnen met interoceptieve exposure

(19-2-2024)

Angst kan voorkomen uit lichamelijke sensaties. Lees hier meer over hoe interoceptieve exposure jou kan helpen! Lees verder