We hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad; vermijdingsgedrag. Of het nu gaat om situaties die ons angst inboezemen of om taken die we als moeilijk ervaren, we hebben soms de neiging om deze te ontlopen. Waar wat als er een benadering bestaat die ons helpt om deze vermijdingscyclus te doorbreken. Hier komt ACT bij kijken.

Wat is vermijdingsgedrag?

Vermijdingsgedrag is het actief uit de weg gaan van situaties, plaatsen, mensen of taken die ons ongemakkelijk doen voelen. Dit gedrag lijkt op korte termijn effectief te zijn, omdat het ons beschermt tegen een onmiddellijk gevoel van ongemak. Maar op lange termijn houdt het ons gevangen in een vicieuze cirkel van beperkingen en gemist kansen.

De rol van ACT

Acceptance and Commitment Therapy, een vorm van psychotherapie, biedt een frisse en effectieve benadering om vermijdingsgedrag te overwinnen. In plaats van te proberen om ongemak te vermijden, moedigt ACT ons aan om het tegemoet te treden en te accepteren. Het streeft naar psychologische flexibiliteit, wat betekent dat we bereid zijn om ons open te stellen voor onze gedachten en gevoelens, ongeacht hoe ongemakkelijk ze kunnen zijn.

Hoe het vermijdingsgedrag overwint

Manieren waarop ACT helpt met het oplossen van vermijdingsgedrag zijn onder andere:

  • Cognitieve defusie: Loskomen van gedachten – een krachtig instrument dat ACT biedt om vermijdingsgedrag aan te pakken, is cognitieve defusie. Dit houdt in dat we leren om gedachten te zien als voorbijgaande gebeurtenissen in plaats van absolute waarheden.
  • Toegewijde actie: Stap voor stap vooruit: een ander belangrijk aspect van ACT is toegewijde actie. We identificeren onze waarden en nemen geleidelijk actie om die waarden te vervullen

Een nieuwe manier om naar het leven te kijken

Het overstijgen van vermijdingsgedrag met ACT gaat niet over het elimineren van angst of ongemak. Het gaat erom een nieuwe relatie met onze gedachten en gevoelens te creëren en ons niet langer te laten gijzelen door hen. ACT leert je dat het mogelijk is om een waardevol leven te leiden, zelfs als we af en toe ongemakkelijke momenten ervaren.

Vermijdingsgedrag kan ons beperken tot een comfortabele, maar beperkte cirkel. ACT is hier een uitweg voor. Het nodigt ons uit om het leven met open armen te omarmen. Zowel de positieve als uitdagende aspecten ervan. ACT herinnert ons eraan dat we niet onze gedachten zijn en dat we altijd de keuze hebben om bewust vooruit te gaan, ongeacht de obstakels die op ons pad komen.

Merk dat je ook last hebt van vermijdingsgedrag en wil je hier mee aan de slag? Of heb je andere vragen? Dan kun je contact met ons opnemen. Dit kan door het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.  

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

Wat kan de natuur voor jouw mentale welzijn betekenen?

(23-2-2024)

Wat is ecotherapie en wat kan het voor jou betekenen? Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder