Vaak begint deze depressie om en nabij dezelfde tijd ieder jaar. De depressieve gevoelens komen doorgaans rond het begin van de herfst naar boven en gaan de hele winter door, waar ze rond het begin van de lente langzaam verdwijnen. Maar soms komen deze gevoelens ook voor in de zomer. Waar ligt dat aan? En hoe kun je het bij jezelf herkennen?

Hoe ontstaat het?

Hoewel er nog geen specifieke oorzaak is gevonden voor SAD zijn er wel enkele factoren waarvan er vermoed wordt dat ze invloed hebben op jouw mentale gesteldheid. De verandering van je biologische klok kan hier één van zijn. Door de overgang naar wintertijd wordt je minder blootgesteld aan zonlicht. Dit kan effect hebben op je slaapritme. Door dit veranderde slaapritme kun je minder goed gaan slapen wat uiteindelijk kan leiden tot depressieve gevoelens. De verminderde slaap kan echter ook veroorzaakt worden door verstoring van je Melatonine balans, een hormoon dat invloed heeft op je slaap.

Zijn er standaard symptomen?

Voor beide vormen, winter- en zomerdepressie, zijn er symptomen waar je aan kan merken dat het seizoen effect heeft op je mentale gesteldheid. Voor winterdepressie zijn dit:

  • Langer slapen dan normaal; denk hierbij aan meer dan 9 uur per nacht
  • Verandering van je eetlust; voornamelijk groei naar voedsel wat hoog is in koolhydraten
  • Groei van je gewicht; kan komen door je veranderde eetlust
  • Moeheid of lage energie

Voor zomerdepressie zijn er ook enkele:

  • Moeite met slapen
  • Verkleinde eetlust
  • Afname van gewicht
  • Agitatie
  • Grotere geïrriteerdheid

Een andere factor die invloed kan hebben op je gemoedstand in de zomer is het feit dat veel mensen om je heen vrolijker worden. Wanneer jij je dan niet zo vrolijk als de rest voelt kan dit gevolgen hebben voor de mentale gesteldheid

Wat kun je eraan doen?

Cognitieve gedragstherapie, afkomstig uit de psychotherapie, wordt vaak ingezet om te leren omgaan met de gevolgen van de Seasonal Affective Disorder. Wanneer je hier mee aan de slag gaat kun je tijdig negatieve gedachtes herkennen. Wij van Psycholoog.nl bieden deze vorm van therapie aan.

Wanneer je bijvoorbeeld gaat werken aan een gestructureerde weekplanning zou je hierin gezonde activiteiten kunnen plannen. Ook kun je op deze manier een positieve invloed uitoefenen op een vast slaapritme.

Heb je nog andere vragen aan de hand van deze blog? Herken jij jezelf in symptomen of factoren uit het bovenstaande blog en zou je hier graag met iemand over willen praten? In dat geval kun je contact met ons opnemen. Dit kan door middel van het inplannen van een adviesgesprek of door direct contact op te nemen met ons.

Meer blogs lezen? Ga dan terug naar het overzicht.

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: wat is defusie?

(12-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze tweede blog alles over defusie. Lees verder

Narratieve therapie: het herschrijven van jouw verhaal

(4-7-2024)

Het herschrijven van je verhaal kan je helpen om een nieuw perspectief te zien. Lees hier wat narratieve therapie kan doen. Lees verder

Reisblues: Hoe voorkom je post-vakantie depressie?

(4-7-2024)

Reisblues, of post-vakantie depressie, is een gevoel van somberheid en neerslachtigheid na een vakantie. Wat zijn de oorzaken, en hoe kan je dit voorkomen? Lees verder

Insomnia: oorzaak en symptoom van verschillende mentale stoornissen

(14-6-2024)

In deze blog bespreken we de wederzijdse relatie tussen insomnia en psychopathologie, de onderliggende mechanismen en de behandelingsopties. Lees verder