Zoals de naam al verklapt richt oplossingsgerichte therapie zich niet op jouw problemen, maar juist op oplossingen en doelen. Hierbij is veel aandacht voor jouw sterke kanten en mogelijkheden. In deze blog lees je meer over deze aanpak en kom je erachter of dit iets voor jou is.  

Wat is oplossingsgerichte therapie? 

Oplossingsgerichte therapie focust zich op de doelen zoals jij die voor ogen hebt. Waar andere therapieën veel aandacht besteden aan het probleem of de klachten en dit uitgebreid in kaart brengen, richt deze vorm van therapie zich juist meer op oplossingen voor deze problemen. De therapeut zal jou vragen wat voor jou de ideale situatie zou zijn en aan de hand daarvan stellen jullie bepaalde doelen op voor de behandeling. Deze doelen blijven jullie telkens meten om zo jouw vooruitgang in de gaten te houden.  

Tijdens de behandeling onderzoekt de therapeut samen met jou wat jouw sterke eigenschappen zijn en welke bronnen jij binnen handbereik hebt. Vervolgens worden deze eigenschappen en bronnen ingezet op je doelen te bereiken. Ook wordt er met jou gekeken naar op welke momenten de klachten niet spelen, of jij hier geen last van hebt. Samen onderzoeken jullie waar dit hem in zit en hoe je ervoor kunt zorgen dat deze situaties vaker voorkomen. Daarnaast is er aandacht voor jouw coping. Hiermee bedoelen we de manier waarop jij omgaat met jouw klachten en andere tegenslagen of moeilijke situaties.  

Wat zijn voordelen van oplossingsgerichte therapie?  

Doordat de oplossingsgerichte therapie minder aandacht besteed aan een uitgebreide probleemanalyse, duurt de behandeling vaak korter dan bij andere therapievormen. Toch blijkt uit onderzoek dat deze vorm van therapie net zo effectief is als andere, meer probleemgerichte therapieën. Verder kan een oplossingsgerichte therapeut praktische handvaten bieden, waar jij meteen iets aan hebt en mee kunt. Tijdens de behandeling heb jij zelf een actieve rol. Het gaat erom wat jij anders wilt, en jij bent dus ook de expert. Samen met jouw therapeut vinden jullie oplossingen die passen bij jouw leefsituatie. Hierdoor kun je er makkelijker voor zorgen dat de veranderingen blijvend zijn. Tenslotte is oplossingsgerichte therapie goed in te zitten naast een lopend traject van andere, meer probleemgerichte therapieën.  

Wil je meer weten over oplossingsgerichte therapie? Plan een gratis adviesgesprek of neem direct contact met ons op en ons aanmeldteam bespreekt met jou de mogelijkheden.  

Of ga terug naar het blogoverzicht

Bron: 

Bartelink, C. (2013). Wat werkt: Oplossingsgerichte therapie? Nederlands Jeugd Instituut. www.nji.nl 

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Wat doet trauma met je brein?

(21-2-2024)

Trauma beïnvloed iedereen verschillend. Lees in deze blog wat trauma kan doen met je brein! Lees verder

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Angst overwinnen met interoceptieve exposure

(19-2-2024)

Angst kan voorkomen uit lichamelijke sensaties. Lees hier meer over hoe interoceptieve exposure jou kan helpen! Lees verder