Een duidelijke rolverdeling tussen de psycholoog en de cliënt is belangrijk om de therapie tot een goed eind te brengen. Maar wat is nu de rol van een psycholoog in een therapeutisch proces? En wat maakt een psycholoog effectief? Lees er meer over in deze blog! 

De psycholoog in het therapeutische proces 

Een psycholoog houdt zich bezig met de geestelijke gezondheid van mensen. Het is de taak van de psycholoog en de cliënt om de juiste vragen te stellen en de cliënt tot nieuwe inzichten te leiden. Om dit te bereiken gebruikt de psycholoog therapievormen. Enkele voorbeelden van therapievormen zijn: schematherapie, cognitieve gedragstherapie en EMDR. Er bestaan echter nog veel meer therapievormen. Het verschilt per klacht welke therapievorm het meest geschikt is. Het is de taak van de psycholoog om over genoeg kennis te beschikken om deze therapievormen op de juiste manier uit te voeren. 

Een psycholoog is verantwoordelijk voor het raamwerk waarin de therapie plaatsvindt. Hij of zij zorgt ervoor dat de afspraken een nuttige inhoudt hebben en dat de cliënt uiteindelijk met zijn of haar klachten om kan gaan. 

Belangrijke eigenschappen van een psycholoog 

Een effectieve psycholoog beschikt over een aantal eigenschappen die de therapie bevorderen: 

  • Een psycholoog die zowel verbaal als non-verbaal kan laten zien dat hij of zij aanwezig is en een warm gevoel uitstraalt zal meer uit een cliënt halen dan een psycholoog die moeite heeft met emotionele expressie.
  • Een cliënt voelt zich meer gehoord door een psycholoog die de leefwereld van de cliënt meeneemt in de therapie. De psycholoog oordeelt niet direct vanuit zijn eigen overtuigingen.
  • De psycholoog is in staat de cliënt actief te betrekken bij de therapie. Uiteindelijk doet de cliënt het meeste werk en is de cliënt het meest aan het woord. De psycholoog is er om een perspectief te vinden en doormiddel van het stellen van de juiste vragen het gesprek te leiden. 

Elke psycholoog verschilt natuurlijk in hoe ze een therapie aanpakken. Sommige psychologen zijn bijvoorbeeld directer dan andere psychologen.  

Het positieve effect van een goede therapeutische relatie 

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar de positieve effecten die een goede therapeutische relatie kan hebben op de uitkomst van de therapie. Echter lijkt een goede therapeutische relatie de klachten die iemand ervaart te verminderen. Hoe deze effecten tot stand komen is echter nog niet duidelijk. Wel is het duidelijk dat een goede therapeutische relatie essentieel is om de therapie succesvol te laten zijn. In een therapeutische setting stelt een cliënt zich kwetsbaar op. Dit kan alleen als deze cliënt zich veilig en gehoord voelt. Wanneer dit niet zo is kan het zijn dat de cliënt niet alles durft te vertellen aan de psycholoog of dat er een disbalans ontstaat tussen de verwachtingen van de cliënt en de verwachtingen van de psycholoog.  

Bij Psycholoog.nl bieden wij online therapie. Het is een begrijpelijke gedachte dat het aangaan van een goede therapeutische relatie lastiger gaat wanneer de therapie plaatsvindt via een videobel verbinding. Onderzoek heeft echt uitgewezen dat online therapie net zo goed werkt als therapie op locatie.  

Merkt jij dat je vastloopt in je dagelijkse leven en ervaar je psychische klachten zoals angst, piekeren of stress? De psychologen van Psycholoog.nl luisteren graag naar jouw verhaal en helpen je verder. Heb je behoefte aan een gesprek met een psycholoog? Ons aanmeldteam staat voor je klaar!

Plan een gratis adviesgesprek of neem direct contact op. Klik hier om meer te lezen over onze werkwijze. 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: wat is acceptatie (ACT)?

(19-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze derde blog alles over acceptatie. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt: wat is defusie?

(12-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze tweede blog alles over defusie. Lees verder

Mindfulness voor het slapengaan: verbeter je slaap en stemming

(21-6-2024)

Mindfulness helpt bij het verbeteren van stress-, angst- en depressieve klachten. Lees verder

Veelvoorkomende misvattingen over online therapie

(18-6-2024)

Er worden nog steeds een aantal vraagtekens gezet achter deze vorm van geestelijke hulpverlening. In deze blog bespreken we de meest voorkomende misvattingen. Lees verder