Steeds meer twenty-somethings lijken tegenwoordig in een burn-out te raken. De jaren tussen 20 en 30 zijn meestal de tijd waarop je start met settelen, klaar bent met studeren en je eigen identiteit vindt. Toch lijkt het de twintigers van nu een stuk lastiger af te gaan dan vorige generaties. Hoe kan dat? 

Wat kunnen de symptomen zijn? 

  1. Identiteitscrisis: Veel twintigers bevinden zich in een fase van zelfontdekking en proberen hun eigen identiteit te begrijpen. Ze worden geconfronteerd met vragen als "Wie ben ik?" en "Wat wil ik bereiken?"

  2. Onderwijs en carrièrekeuzes: In deze levensfase moeten veel mensen belangrijke beslissingen nemen over hun opleiding en loopbaan. Ze kunnen twijfelen over de juiste studierichting, welke carrièrepaden ze moeten bewandelen en hoe ze hun passies kunnen omzetten in een levensvatbare carrière.

  3. Relaties: Twintigers kunnen geconfronteerd worden met keuzes op het gebied van relaties, zoals het aangaan van serieuze langdurige relaties, trouwen, kinderen krijgen, of juist focussen op persoonlijke groei en onafhankelijkheid.

  4. Financiële druk: Het opbouwen van een financiële basis kan een bron van stress zijn. Veel twintigers moeten omgaan met studentenschulden, werkonzekerheid en de uitdagingen van het zelfstandig wonen.

  5. Sociale vergelijking: In de huidige samenleving, waar sociale media een grote rol spelen, ervaren twintigers vaak de druk van constante vergelijking met anderen. Dit kan leiden tot gevoelens van ontoereikendheid en angst om achter te blijven.

  6. Overgang naar volwassenheid: Twintigers staan op de drempel van volwassenheid en moeten leren omgaan met verantwoordelijkheden, onafhankelijkheid en het nemen van levensbepalende beslissingen.

De quarter-life crisis 

Statistisch gezien zit je rond je twintigste op een kwart van je leven. Je bent nu klaar met je studie, op zoek naar een baan of denkt er misschien wel over om een huis te kopen. Tegelijkertijd ben je misschien ook nog erg op zoek naar jezelf en wil je genieten van je jongere jaren. Je wil aan de ene kant misschien graag een vaste baan en een gezin, maar aan de andere kant juist ook de vrijheid ervaren die je hebt nu je financieel onafhankelijk bent. Je hebt nu opeens helemaal zelf de verantwoordelijkheid voor je welzijn. Deze overgangsperiode kan lastig zijn. 

Binnen deze tijd kan het soms ook niet zo lopen als je had verwacht. Je loopt studievertraging op, weet eigenlijk niet wat je wilt doen qua baan of kan geen woning vinden. In de huidige maatschappij kan het soms moeilijk zijn om zicht op de toekomst te houden. De woningmarkt is overbevolkt, de klimaatcrisis is sterk aanwezig en ook de politieke situatie in de wereld kan soms overweldigend zijn. 

Prestatiecultuur 

Ten opzichte van een aantal jaar geleden ligt de druk om te presteren veel hoger. Om een goede baan te krijgen is vaak al een aantal jaar werkervaring nodig, die je soms onbetaald moet opdoen. Dit kan zorgen voor veel stress om je financiële situatie. Er ligt in de maatschappij een hoge druk op presteren en productiviteit. Eigenlijk ben je constant bezig om bestaanszekerheid te creëren. Om een hypotheek te krijgen heb je bijvoorbeeld een goede baan nodig, waar je weer relevante werkervaring voor nodig hebt. Daarnaast ligt er ook een enorme druk op tijdig afstuderen, met een studieschuld krijg je overigens ook minder snel een hypotheek. 

Een burn-out, wat nu? 

Het kan lastig zijn om al deze ballen tegelijkertijd hoog te houden. Zeker wanneer je ook veel zorgen hebt over externe factoren zoals de klimaatcrisis, de woningmarkt of het politieke klimaat. Wanneer je jezelf overwerkt kun je een burn-out ontwikkelen. Een burn-out begint niet vanuit het niets, daarom is het belangrijk om hier actief op te letten. Lees hier meer over de symptomen van een burn-out. 

Herken je jezelf in de symptomen van een burn-out? Dan is het belangrijk om hier zo snel mogelijk op in te grijpen en rust te nemen. Ook therapie kan helpen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan mindfulness of cognitieve gedragstherapie. 

Herken je jezelf in aspecten die besproken zijn in deze blog? Herken je aspecten bij iemand uit je omgeving? Of heb je andere vragen? Neem dan contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in.

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder

Wat doet trauma met je brein?

(21-2-2024)

Trauma beïnvloed iedereen verschillend. Lees in deze blog wat trauma kan doen met je brein! Lees verder

Hoe ga je om met depressieve gevoelens?

(20-2-2024)

Lees hier wat je zelf kan doen om je depressieve gevoelens te verlichten. Lees verder

Angst overwinnen met interoceptieve exposure

(19-2-2024)

Angst kan voorkomen uit lichamelijke sensaties. Lees hier meer over hoe interoceptieve exposure jou kan helpen! Lees verder