Tegenwoordig lijkt het zo dat "Het druk hebben" gelijk staat aan een geslaagd leven. Maar wat als ‘druk’ ineens ‘te druk’ wordt? Door onverwachte omstandigheden, weinig ontspanning of een pittige combinatie van werk en privé kun je last krijgen van stress. Tip: negeer dat niet. Ongezonde stress kan namelijk overgaan in een burn-out of andere psychische klachten.

Hoe komt het dat ik gestrest ben?

Wanneer je draagkracht (dat wat je aankunt) niet meer in balans is met je draaglast (dat wat er van je wordt gevraagd), ontstaat stress. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer je te maken hebt met veranderingen, tegenslagen of moeilijke omstandigheden in de privésfeer of op je werk. Denk aan gezinsuitbreiding, ruzie in je vriendengroep, een ernstig ziek familielid of een dreigend ontslag. Gevoelens van voortdurende spanning en onrust kunnen verschillende andere emoties teweeg brengen. Denk bijvoorbeeld aan paniek, verdriet, woede, wanhoop, machteloosheid, prikkelbaarheid, etc.  

Ik kan gewoon geen nee zeggen

Welke mate van stress je aankunt is voor iedereen anders. Maar we zien dat mensen met bepaalde eigenschappen iets gevoeliger zijn voor stress. Mensen die ambitieus, perfectionistisch en prestatiegericht zijn, hebben er sneller last van. Ze zoeken uitdagende situaties immers als vanzelf op. Ook mensen die wat gehaast zijn, niet kunnen stilzitten of voortdurend multitasken, ervaren sneller stress. Tenslotte is er de groep mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, die veel van zichzelf eisen en moeilijk grenzen kunnen aangeven. Ook deze mensen zijn vatbaar voor overbelasting.

Copingstijlen

Hoe je omgaat met een stressvolle situatie noemen we ook wel je copingstijl. Die coping wordt bepaald door de specifieke gebeurtenis, je karakter en wat je in het verleden hebt gedaan om met spanningen om te kunnen gaan. Misschien herken je jezelf in één van deze stijlen?

  • Jij zet je schouders eronder en pakt het probleem meteen grondig aan. Dat werkt voor jou altijd, maar niet als een probleem simpelweg onoplosbaar is.
  • Jij zoekt afleiding door bijvoorbeeld nog harder te werken of met een welverdiend drankje na werktijd. Prima wanneer je iets overweldigends meemaakt, maar het zoeken naar verdoving kan verslavingen in de hand werken.
  • Je vermijdt het onderwerp en hoopt dat het vanzelf weer over gaat.
  • Je zoekt steun bij je vrienden, familie of collega’s. Het is fijn om je gevoelens te kunnen delen en te zien of je het samen op kunt lossen. 
  • Je wordt een beetje passief. Het voelt alsof je er toch niets aan kunt doen en dat maakt je machteloos. 
  • Je kalmeert jezelf en denkt ‘het komt wel goed" of "het is niet zo erg’. Geruststellend, maar het lost je probleem eigenlijk niet op.
  • Je neemt een break en zorgt even goed voor jezelf. Misschien door lekker te wandelen of te mediteren. Niet altijd reageert je omgeving daar goed op of het roept bij jou juist schuldgevoelens op.

Je ziet: alle copingstijlen hebben voor- en nadelen. Ze zijn niet allemaal even handig. Daarom kan het fijn zijn om met een buitenstaander te sparren over jouw stressgevoelens en wat je daar aan kunt doen. Tijdens gesprekken met een psycholoog achterhaal je samen de oorzaak van jouw hoge stresslevels. Als je naast de stress ook psychische klachten hebt, zoals bijvoorbeeld paniekaanvallen of depressieve gevoelens, dan ga je daar samen met de psycholoog ook mee aan de slag. 

Merk jij dat je last hebt van stress? Of heb je copingstijlen waar je graag van af wil? Dan raden we je aan om contact met ons op te nemen. Plan vrijblijvend een adviesgesprek in of neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht.  

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: wat is defusie?

(12-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze tweede blog alles over defusie. Lees verder

Hoe ga je om met klimaatangst?

(21-6-2024)

Klimaatverandering is een feit, maar angst hoeft niet je dagelijkse realiteit te zijn. Lees verder

Mindfulness voor het slapengaan: verbeter je slaap en stemming

(21-6-2024)

Mindfulness helpt bij het verbeteren van stress-, angst- en depressieve klachten. Lees verder

Zelfliefde in de praktijk: dagelijkse gewoontes voor een positieve zelfrelatie

(19-6-2024)

Zelfliefde is een belangrijk onderdeel van onze ontwikkeling en onze mentale gezondheid. Maar hoe pas je dit toe in de praktijk? Lees hier meer! Lees verder