Vaak kunnen we goed aan onszelf merken dat we een nachtje niet goed hebben geslapen. Je bent bijvoorbeeld wat meer afwezig, meer prikkelbaar en kan wat minder van je omgeving verdragen. Je emotieregulatie wordt ook beïnvloed door slaap. Lees in deze blog meer over deze invloed.  

Hoe slaaptekort kan zorgen voor emotionele disregulatie 

Bijna iedereen heeft wel eens meegemaakt dat ze een aantal nachten niet goed sliepen. Misschien heb je toen wel gemerkt aan jezelf dat je wat prikkelbaarder was, of een korter lontje had. Dit heeft meestal geen grote gevolgen. Als je een lange tijd slecht slaapt, kan dit echter wel een negatief effect hebben op je mentale gezondheid.  

Slaaptekort heeft een negatieve invloed op de algehele emotieregulatie. Uit onderzoek blijkt dat mensen die slecht slapen meer agressief zijn. Daarnaast blijkt uit ander onderzoek dat mensen met slaaptekort minder goed in staat om bepaalde emoties bij anderen te herkennen. Dit ging om de emoties zoals blijdschap en somberheid. De emoties boosheid, angst en walging konden de deelnemers nog wel herkennen. Dit komt waarschijnlijk omdat we, ondanks vermoeidheid, nog steeds in staat moeten zijn om gevaar te herkennen.  

Door slecht slapen krijgen je hersenen niet de gelegenheid om de ervaringen van de dag te verwerken. Mensen die slecht slapen beleven vervelende herinneringen van jaren geleden alsof ze nu plaatsvinden. Hierbij is vooral het emotionele centrum actief.  

Slaap als beschermende factor voor emotionele gezondheid 

Een goede slaap hygiëne heeft veel positieve gevolgen, zowel op korte termijn als op lange termijn. Na een goede nachtrust heb je meer energie en kun je je beter concentreren. Je zit vaak lekkerder in je vel en bent minder prikkelbaar. Daarnaast heeft genoeg slaap een positief effect op je geheugen.  

Op lange termijn heeft goede slaap een positief effect op je afweersysteem. Je wordt dus minder snel ziek. Daarnaast verkleint het je kans op het ontwikkelen van verschillende psychologische klachten, zoals depressie of angst.  

Emotieregulatie verbeteren 

Emotieregulatie betekend dat je op een adequate manier omgaat met je emoties. Als je hier moeite mee hebt, kun je bijvoorbeeld heel fel reageren of juist je emoties opkroppen en vermijden. Door een gezonde levensstijl te hanteren met genoeg ontspanning, genoeg beweging en een goede nachtrust kun je je emoties beter reguleren.  

Soms kost dit echter iets meer moeite. Een goede oefening kan zijn om, wanneer je een emotie voelt, deze emotie voor jezelf op te schrijven. Wat voel ik op dit moment? Hoe is dit zo gekomen? Wat is het gevolg van dit gevoel? Op deze manier krijg je meer inzicht in je emoties en de situatie waarin ze voorkomen.  

Wanneer je merkt dat je emoties je dagelijks leven in de weg zitten en je het niet zelf kunt oplossen, kun je hulp zoeken bij een psycholoog. Een psycholoog kan je bijvoorbeeld emotieregulatie training geven. Daarnaast kan er bijvoorbeeld mindfulness worden ingezet om ontspanning te bevorderen. Er kan ook cognitieve gedragstherapie worden ingezet om meer inzicht te krijgen in emoties en ze beter te leren reguleren.  

Problemen met het reguleren van je emoties kunnen erg vervelend zijn en kunnen negatieve gevolgen hebben voor je dagelijks leven. Wil je hier graag met een psycholoog over praten? Psycholoog.nl kan je hierbij helpen. Neem contact met ons op of plan een gratis adviesgespek in.

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht  

 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Brain fog: een ‘mist’ of ‘watten’ in je hoofd, wat betekent dat?

(29-2-2024)

Ontdek in deze blog wat je kunt doen als je last hebt van brain fog! Lees verder

Wat kan de natuur voor jouw mentale welzijn betekenen?

(23-2-2024)

Wat is ecotherapie en wat kan het voor jou betekenen? Lees verder

De psychologie achter roddelen: waarom doen we dit zo graag?

(26-2-2024)

Iedereen roddelt wel eens, maar wat is de functie daarvan? Lees verder

Copingstrategieën uit je kindertijd

(22-2-2024)

Hoe we met een stressvolle situatie omgaan, noemen we een copingstrategie. Deze ontwikkelen we vaak al in onze kindertijd, en hebben op latere leeftijd nog stee… Lees verder