Waar hangt jouw geluk van af? Geld, een hoge status en mooi weer? Of van dankbaarheid, betekenisvolle relaties met anderen en kansen grijpen? Met jouw manier van denken kun jij ervoor zorgen dat je geluk meer van binnenuit komt, in plaats van dat het afhankelijk is van externe factoren.  

Hoe beïnvloeden externe factoren ons geluk? 

Wanneer je er eens goed over nadenkt, staat alles met elkaar in verbinding. Alles wat jij doet, wat anderen doen en wat er om jou heen gebeurt kan iets in gang zetten en zo weer anderen beïnvloeden. Dit geldt ook voor jouw geluk: vrienden, familie, collega's en je partner hebben hier invloed op. Maar ook andere omstandigheden als je woonsituatie, geldzaken, het weer, eten en je gezondheid hebben effect op hoe jij je voelt. Dit kan op zowel een positieve als negatieve manier, en kan veroorzaakt worden door kleine en grote dingen.  

De mate waarin deze factoren jouw geluk beïnvloeden ligt op zijn beurt ook weer aan verschillende factoren. Een van deze factoren is je persoonlijkheid. De een is natuurlijk positiever ingesteld dan de ander, maar daarnaast heeft geluk ook te maken met hoe open je bent voor (nieuwe) ervaringen en of je extravert of juist introvert bent. Wanneer je open staat voor nieuwe situaties en andere mensen, pik je de kansen en mogelijkheden voor jezelf eruit en haal je meer uit het leven. Dit betekent echter niet dat als jij deze kenmerken van jezelf minder of niet hebt, je nooit gelukkig kunt zijn. Je kunt jezelf namelijk aanleren om contact te leggen met anderen en om open te staan voor je omgeving en nieuwe ervaringen.  

Zo zorg je dat jouw geluk niet afhangt van omstandigheden 

Vanuit overlevingsmechanismen hebben wij mensen meer aandacht voor het negatieve om ons heen. Toch kun je jezelf trainen om je meer bewust te worden van al het positieve. De volgende tips kunnen je daarbij helpen:  

  • Relativeer. Heb je een tegenvaller? Bedenk je dan hoeveel erger het had kunnen zijn, of hoe groot het probleem nou eigenlijk echt is.  
  • Negeer negativiteit niet. Het is niet de bedoeling om alleen nog maar aandacht aan het positieve te besteden en al het negatieve links te laten liggen. Het is goed om even stil te staan bij negatieve gebeurtenissen of situaties en wat deze bij je teweegbrengen. De kunst is alleen om het vervolgens om te zetten in iets positiefs.  
  • Schrijf positieve dingen op. Dit kan bijvoorbeeld door het bijhouden van een positief dagboek, dankbaarheidsboekje of journal. Dit soort dagboeken richten zich op kleine positieve dingen die je door de dag heen meemaakt en zorgen dat je hier meer bewust van wordt. Wanneer je hier structureel mee bezig bent zul je zien dat het opmerken van positiviteit om je heen steeds meer automatisch gaat.  
  • Train je veerkracht. Veerkracht heeft te maken met de manier waarop we omgaan met tegenslagen. Wanneer je een grote veerkracht hebt, is je vermogen om te herstellen na negatieve gebeurtenissen groter. Hoe je dit precies traint lees je in deze blog 
  • Focus op oplossingen. Blijf niet hangen in de situatie waar je last van hebt, maar probeer in oplossingen te denken. Je kunt ervan uitgaan dat overal oplossingen voor zijn, maar dat je soms 'out of the box' moet denken om deze ook echt te zien.  
  • Leef in het moment. Mindfulness kan je helpen om bewust aanwezig te zijn in het moment, en op deze manier meer controle te krijgen over je emoties.  

Zo zorg je dat jouw geluk niet afhangt van andere mensen 

Mensen zijn sociale wezens, met als gevolg dat we vaak aangeven dat onze relaties met anderen belangrijk zijn voor ons eigen geluk.  

  • Maak bewuste keuzes. Breek de banden met pessimistische mensen of mensen die jou constant teleurstellen, kwetsen of boos maken.  
  • Spreek positiviteit en dankbaarheid uit naar anderen. Dit kan anderen, bewust of onbewust, aansporen om op dezelfde manier te denken en zich te uiten. Wanneer je merkt dat er in jouw omgeving veel aandacht wordt besteed aan negativiteit kan dit helpen om deze cirkel te doorbreken.  
  • Werk aan de relatie met jezelf. In deze blog lees je hoe je kan werken de relatie met jezelf en zelfacceptatie.  
  • Laat wrok richting anderen gaan. Wrok en boosheid kan in de weg gaan staan van geluk. Vergeven en loslaten heeft dan ook veel voordelen voor je mentale gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Lees hier hoe je dit aan kunt pakken.  
  • Vertrouw op je intuïtie. Laat belangrijke beslissingen niet afhangen van de meningen over verwachtingen van anderen. Het gaat tenslotte over jouw leven, en niet die van hen. Je kunt hiermee oefenen door dit in stapjes toe te passen. Begin bijvoorbeeld met kleinere beslissingen.  

Bronnen: 

Hersenstichting 

Merk jij dat je zou willen dat geluk meer van binnenuit komt? Ontdek hier wat Psycholoog.nl voor jou kan betekenen of plan een gratis adviesgesprek

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder

De rol van geur in de mentale gezondheidswereld: aromatherapie

(28-5-2024)

Aromatherapie, waarbij essentiële oliën worden ingeademd of op de huid worden aangebracht, kan positieve effecten hebben op zowel lichamelijk als mentaal welzij… Lees verder

De impact van ouderlijke druk op hun kinderen: Hoe prestatiedruk hun geestelijke gezondheid kan beïnvloeden

(27-5-2024)

Prestatiedruk kan een negatief effect hebben op je mentale gesteldheid, motivatie en levensgeluk. Verwachtingen van ouders kunnen hierin meespelen. Lees verder

De rol van familie en vrienden in het herstel van verslaving: Ondersteuning en betrokkenheid

(22-5-2024)

Een verslaving heeft veel impact op de omgeving. Lees hier meer over de rol die naasten kunnen spelen in het herstel. Lees verder