Prestatieangst is de specifieke angst die komt kijken wanneer je een belangrijke taak moet uitvoeren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een belangrijke presentatie op werk, het geven van een speech of het inleveren van een belangrijk essay op school. Maar wat is prestatieangst precies en hoe kun je ermee omgaan?

Vormen van prestatieangst

Prestatieangst kan voorkomen bij allerlei soorten taken of gebeurtenissen. Waar de één bij een bepaalde taak totaal geen stress ervaart, slaapt de ander er al een week niet van. Vaak hangt prestatieangst samen met een gevoel van onkunde of een angst om het niet goed te doen. Het kan zijn dat je bang bent voor vernedering of afwijzing. Daarnaast is er ook de angst dat je het wél goed doet, en dat je hiervoor wordt geprezen of extra taken krijgt toegewezen. Je kunt bijvoorbeeld denken dat je de vorige taak eigenlijk met puur geluk hebt volbracht en dat je de volgende taken helemaal niet zult kunnen uitvoeren of dat je het niet verdient om hiervoor geprezen te worden. Hierbij spreken we ook wel van het imposter syndrome.

Waar komt prestatieangst vandaan?

Vaak komt prestatieangst voort uit een combinatie van persoonlijkheidstrekken, eerdere gebeurtenissen in je leven en de huidige (werk)omgeving. Iemand die een erg perfectionistische persoonlijkheid heeft zal bijvoorbeeld niet snel tevreden zijn met hun werk en bang zijn om imperfect werk in te leveren. Ook een laag zelfbeeld kan bijdragen aan prestatieangst. Daarnaast kan prestatieangst ook voorkomen door eerdere negatieve ervaringen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan iets waar je hard aan hebt gewerkt maar werd afgekeurd door anderen, of bijvoorbeeld het hebben van een black out tijdens een belangrijke presentatie. In een werkomgeving waar de werkdruk hoog ligt en er hoge standaarden aan werknemers gesteld worden komen deze eigenschappen meer naar boven.

Hoe kom ik van prestatieangst af?

Om prestatieangst te verminderen is het allereerst belangrijk waar je angst vandaan komt. Ben je bijvoorbeeld bang om niet hoog genoeg te presteren of ben je eerder bang voor vernedering of afwijzing? In dit geval moet je het beeld dat je van jezelf hebt veranderen. Zo kun je bijvoorbeeld denken, ‘Ik kan het toch nooit goed doen. De vorige keer werd mijn werk ook afgekeurd.’ Veel mensen vinden het makkelijker om aan negatieve emoties te denken dan aan positieve. Het is dus logisch dat je eerste instinct is om aan de negatieve gebeurtenissen die je hebt meegemaakt te denken. Maar wat als je nadenkt over alle keren dat het wél goed ging?

Als je veel last hebt van prestatieangst kan dit je werk en je privéleven negatief beïnvloeden. Het kan dan een goed idee zijn om samen met een psycholoog te kijken naar hoe je je angst kunt verminderen en je zelfbeeld kunt vergroten.

Heb jij last van prestatie angst en wil je hier graag met een psycholoog over praten? Neem dan contact op met ons aanmeldteam of plan een gratis adviesgesprek in! 

Meer blogs lezen? Ga terug naar het overzicht. 

Wil je meer weten? Lees meer over dit onderwerp in onze artikelen

Psycholoog Eline vertelt: wat is defusie?

(12-7-2024)

In de blogserie over Acceptance and Commitment Therapy (ACT) leer je alles over deze therapievorm. Lees in deze tweede blog alles over defusie. Lees verder

ADHD klachten worden vaak over het hoofd gezien op de werkvloer

(2-7-2024)

ADHD op de werkvloer uit zich in problemen met concentratie, tijdmanagement, organisatie, impulsiviteit en hyperactiviteit. Lees verder

Ik ben op zoek naar mentale ondersteuning; wat zijn de mogelijkheden?

(7-6-2024)

Het is belangrijk dat je de stap zet om hulp te zoeken als je die nodig hebt. In deze blog bespreken we de verschillende mogelijkheden voor psychische hulp. Lees verder

Psycholoog Eline vertelt over de Week van de Mentale Gezondheid

(5-6-2024)

Deze week (van 3 tot en met 8 juni) is het de Week van de Mentale Gezondheid. Wat houdt dit in en waarom is het belangrijk? Lees er meer over in deze blog. Lees verder