Wat is faalangst in het kort?

Faalangst is een enorme angst om te falen.  

Te onderscheiden zijn drie typen faalangst: 

  • Sociale faalangst; 
  • Cognitieve faalangst; 
  • Motorische faalangst. 

Cognitieve gedragstherapie blijft vaak effectief voor het overwinnen of het verminderen van de faalangst.

Wat is faalangst?

Faalangst zegt eigenlijk al een beetje wat het is, namelijk de angst om te falen. Denk bijvoorbeeld aan een moment dat je moest presteren, zoals een belangrijke toets, op dat moment kun je veel angst voelen om te falen. Deze angst wordt veroorzaakt doordat je goed wilt presteren maar dat je aan jezelf twijfelt of dat wel gaat lukken. In bepaalde mate is faalangst functioneel, het kan je namelijk motivatie geven om je goed voor te bereiden voor bijvoorbeeld zo'n belangrijke toets. Soms wordt deze faalangst echter te veel waardoor je bijvoorbeeld gaat vermijden of bevriest. Sommigen beginnen te hyperventileren door de angst. Vaak gaat dit ten koste van je prestatie. De faalangst zorgt ervoor dat je tegen deze prestatiemomenten op gaat kijken en er bijvoorbeeld enorm over gaat piekeren. Bovendien zorgt het meestal voor minder zelfvertrouwen. Soms ervaren mensen zoveel zenuwen en stress voor een prestatiemoment dat ze er slechter door gaan slapen.   

Er zijn veel mensen die last hebben van faalangst. Faalangst komt ook vaak voor bij mensen die last hebben van een sociale angststoornis of een gegeneraliseerde angststoornis. Bepaalde gedachten zoals ‘ik doe het toch niet goed’ zijn dan veel voorkomend.  

Faalangst is te onderscheiden in drie typen faalangst: 

  1. Sociale faalangst: je bent bang voor de kritiek die anderen die je kunnen geven, zoals tijdens een presentatie.
  2. Cognitieve faalangst: je bent bang dat dat je niet genoeg kennis hebt voor bijvoorbeeld een belangrijk examen.
  3. Motorische faalangst: je bent bang dat je niet de fysieke prestatie kunt leveren die je wilt leveren, zoals tijdens het sporten.  

Wat zijn symptomen van faalangst?

Op de momenten dat je faalangst hebt kun je onderstaande symptomen ervaren: 

  • Trillen; 
  • Blozen; 
  • Hartkloppingen of versnelde hartslag; 
  • Zweten; 
  • Hoofdpijn; 
  • Slapeloosheid; 
  • Hyperventilatie; 
  • Vermijdingsgedrag; 
  • Perfectionisme; 
  • Piekeren; 
  • Negatief zelfbeeld.  

Hoe vaak komt faalangst voor?

Faalangst komt in bijna alle leeftijdsgroepen voor. Hoeveel het daadwerkelijk voor komt is echter onduidelijk.  

Hoe wordt faalangst behandeld?

Cognitieve gedragstherapie kan helpen bij het overwinnen of verminderen van faalangst. Hierbij worden niet-functionele gedachten uitgedaagd en vervangen door meer realistische, alternatieve gedachten. Bovendien wordt er gefocust op eventueel vermijdingsgedrag. Vaak wordt cognitieve gedragstherapie ook ingezet bij faalangst trainingen. 

Wil je meer weten? Lees meer over deze klacht in onze artikelen

Blog Wat als je familie je niet accepteert voor wie je bent?

Wat als je familie je niet accepteert voor wie je bent?

Heb je het gevoel dat je niet helemaal jezelf kan zijn bij je familie. Loop je rond met de angst dat je afgewezen kan worden of nooit geheel accepteert wordt vo… Lees verder

Blog Derealisatie: Wanneer je waarneming verstoord raakt

Derealisatie: Wanneer je waarneming verstoord raakt

Bij derealisatie en depersonalisatie heb je het gevoel niet meer verbonden te staan met jezelf of je omgeving. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Lees verder

Blog De waarheid over de gevolgen van jouw geheimen

De waarheid over de gevolgen van jouw geheimen

Geheimen kunnen negatieve gevolgen hebben voor hoe je je voelt. Lees verder

Blog Overspoeld door emoties: emotieregulatie problemen

Overspoeld door emoties: emotieregulatie problemen

Continue je emoties heel heftig en intens ervaren kan heel erg overweldigd voelen. Je kan als het ware overspoeld worden door je emoties en je grip op je emotie… Lees verder